KudoZ home » English to Swedish » Management

facility manager

Swedish translation: platschef


15:12 Sep 15, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Management
English term or phrase: facility manager
en befattning
EvaLarsson
Swedish translation:platschef
Explanation:
Utan att veta vad det rör sig om för facility föreslår jag platschef, som har fler googleträffar än anläggningschef

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2007-09-16 09:33:12 GMT)
--------------------------------------------------

facilitetschef får 7 träffar på google, mest från danska språket och jag tycker det låter illa i svenskan
platschef får 890 000 cirka och kan gälla kontor, byggarbetsplatser, mm mm.
Selected response from:

Eva Linderoth
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1anläggningschef
Cecilia Falk
3platschef
Eva Linderoth
3 -1Facility Manager
Karin Hellbom


Discussion entries: 3





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
anläggningschef


Explanation:
Jag hittade följande i en av mina ordlistor:

Plant Manager = Anläggningschef

Man skulle kanske också kunna tänka sig "fabrikschef", det beror ju lite på vad det är för slags "facility".

Cecilia Falk
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 hr

38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Facility Manager


Explanation:
Det verkar inte som det egentligen finns någon bra, exakt översättning till svenska.

Se t.ex. http://www.processnet.se/iuware_files/user/processnet.se/pdf...

Process Nordics titelskola
Alltfler företag övergår till engelska som officiellt språk. Med det följer en uppsjö av nya yrkestitlar. I ett försök att vidmakthålla svenskan som språk har Process Nordic därför under hösten publicerat en titelskola…
Facility Manager = ansvarig för att allt fungerar på kontoret
Client Manager = projektledare på callcenterföretag
Agent = personal kundtjänst
Supply Chain Management = ansvar för varuförsörjning
IT architect = systemerare
Production Designer = optimerar driftsmiljö
Webb Designer = webbutvecklare

http://www.stepstone.se/offers/offer_detail.cfm?click=yes&ls...

Som Facility Manager kommer du att ansvara för V&S Facility Management avdelning; matsalen, reception och växel, vaktmästeriet och fastigheten


Karin Hellbom
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Hu så hemskt! Försvara ärans och hjältarnas språk!
1 hr
  -> Jag håller med om att det är hemskt!!!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
platschef


Explanation:
Utan att veta vad det rör sig om för facility föreslår jag platschef, som har fler googleträffar än anläggningschef

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2007-09-16 09:33:12 GMT)
--------------------------------------------------

facilitetschef får 7 träffar på google, mest från danska språket och jag tycker det låter illa i svenskan
platschef får 890 000 cirka och kan gälla kontor, byggarbetsplatser, mm mm.


Eva Linderoth
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8