KudoZ home » English to Swedish » Marketing

back room

Swedish translation: observationsrum / åhörarrum


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:back room
Swedish translation:observationsrum / åhörarrum
Entered by: Glenn Viklund

07:44 Aug 21, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Marketing
English term or phrase: back room
Samma text som för frågan om researchers:

I. Introduction and Background Information (2 minutes)

Explanation of the interview’s purpose and subject matter: discussion about different mobile technology devices.
Explanation of standard procedures (independent researcher, everything is confidential, audio taping, videotaping, back room, no right or wrong answers).

Jag förstår inte riktigt vad de menar med back room här? De betydelser som jag känner till är "rum som vetter mot en gård" och "bakom kulisserna".
caroline persson
Sweden
observationsrum
Explanation:
Hmmm.. något märkligt, håller med. Men eftersom de tar upp detta så indikerar det väl antagligen att detta är något man gör (använder sig av) och att man informerar intervjupersonen om detta i förväg. Man har i så fall andra personer som sitter och observerar vad som sägs osv. egendomligt, och det är en ren gissning..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Det är precis det du förklarar. Min kund föreslog dock åhörarrum. Tackar så mycket!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3rum för inre arbeteInger Brandt
3observationsrumGlenn Viklund


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
observationsrum


Explanation:
Hmmm.. något märkligt, håller med. Men eftersom de tar upp detta så indikerar det väl antagligen att detta är något man gör (använder sig av) och att man informerar intervjupersonen om detta i förväg. Man har i så fall andra personer som sitter och observerar vad som sägs osv. egendomligt, och det är en ren gissning..

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Det är precis det du förklarar. Min kund föreslog dock åhörarrum. Tackar så mycket!

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rum för inre arbete


Explanation:
i analogi med "back office"

Inger Brandt
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 146