KudoZ home » English to Swedish » Marketing

Dressed for suc cess

Swedish translation: även på svenska


18:39 Mar 24, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Marketing
English term or phrase: Dressed for suc cess
Finns det ett svenskt uttryck för detta eller säger man så även på "svenska"?
Malin Brooks
Swedish translation:även på svenska
Explanation:
Efter en titt på nätet, så visst säger man även det på svenska.
Gäller det klädmodet används ibland "kläderna gör mannen"

www.msi.vxu.se/users/nivre/sps/dressed.html

www.ericsson.com/about/publications/kon_con/ kontakten/kont11_01/index.shtml

www.vxu.se/studentstad/november2001/studenten.html

www.jofa.se/camp/dressed.html

w1.390.telia.com/~u39002049/varstamma.html
Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
Tack allihop det var många bra svar. Jag tror dock att det låter bäst i sammanhanget att låta det stå på engelska.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1klädd för succé
Mijo Schyllert
4 +1även på svenska
Anette Herbert
4 +1laddad till tändernaLena Matzdotter
4klädd för framgång
Rottie
1 -1som man är klädd blir man häddReino Havbrandt


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
som man är klädd blir man hädd


Explanation:
fri association (har alltid undrat vad hädd egentligen betyder?)

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Klas Törnquist: Hädd = perf part av häda (åld) = ansedd
18 mins

disagree  C. Heljestrand: som man är klädd blir man hädd känns inte bra. kan inte hitta något passande utryck
27 mins

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
laddad till tänderna


Explanation:
skulle jag vilja säga

Lena Matzdotter
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 632

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  C. Heljestrand: ja, det låter mycket bättre!
16 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
även på svenska


Explanation:
Efter en titt på nätet, så visst säger man även det på svenska.
Gäller det klädmodet används ibland "kläderna gör mannen"

www.msi.vxu.se/users/nivre/sps/dressed.html

www.ericsson.com/about/publications/kon_con/ kontakten/kont11_01/index.shtml

www.vxu.se/studentstad/november2001/studenten.html

www.jofa.se/camp/dressed.html

w1.390.telia.com/~u39002049/varstamma.html


    195.236.208.10/nyheter/000811/kultur1.html
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478
Grading comment
Tack allihop det var många bra svar. Jag tror dock att det låter bäst i sammanhanget att låta det stå på engelska.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
klädd för succé


Explanation:
15 hittar på Google - eller kanske det blir för 'direktöversatt'?

Mijo Schyllert
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 63

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Renassans LS: Det är väl inte direkt ett standarduttryck som det engelska, men det behöver ju inte utesluta det. Tycker det låter helt okej.
9 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klädd för framgång


Explanation:
eller "klädd för att få framgång"



Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361