KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

syndicated

Swedish translation: syndikerad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:syndicated
Swedish translation:syndikerad
Entered by: Fredrik Vrang

14:19 Feb 13, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: syndicated
Automotive market research
We address the complex market research needs of clients including major global automotive and tyre manufacturers, oil companies, repair specialists, parts distributors, dealerships and advertising agencies.
Whether our clients are developing new products, defining new market segments or consolidating their position in the marketplace, our complete portfolio of expert customised and syndicated automotive research solutions delivers added value.
Bengt Evertsson
syndikerad
Explanation:
Termen verkar vara vedertagen även på svenska. Dessutom använder man sig av olika medier, inte bara tidningar.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2008-02-14 10:24:06 GMT)
--------------------------------------------------

Enligt NE så betyder termen just att artiklar eller forskningsrön publiceras i olika tidningar, precis som Lilian skriver.
Selected response from:

Fredrik Vrang
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2syndikerad
Fredrik Vrang
4publicerad i olika tidningarxxxLilian S-K


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
publicerad i olika tidningar


Explanation:
Google ordlista

xxxLilian S-K
Finland
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 11

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
syndikerad


Explanation:
Termen verkar vara vedertagen även på svenska. Dessutom använder man sig av olika medier, inte bara tidningar.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2008-02-14 10:24:06 GMT)
--------------------------------------------------

Enligt NE så betyder termen just att artiklar eller forskningsrön publiceras i olika tidningar, precis som Lilian skriver.

Example sentence(s):
  • Marknadsundersökaren skall informera uppdragsgivaren om en undersökning som skall genomföras är tänkt att ingå i en omnibus eller syndikerad undersökning tillsammans med uppdrag för andra företag ...

    Reference: http://www.etiskaradet-erm.se/regler.htm
Fredrik Vrang
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: Rätt, men suck vilka luftpastejer. (Det handlar dokc inte om medier o publicering vad jag förstår)
41 mins
  -> Hmmm, jag vet inte heller riktigt, kanske handlar det om att sprida/tillhandahålla information gällande forskning genom syndikering. Lobbying? (Det finns som sagt all anledning att inte vara specialiserad inom pastejområdet! ;-)

agree  Jan Sundström
16 hrs
  -> Tackar!