KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

advertising tracking (ad tracking)

Swedish translation: uppföljning av reklaminsatser


21:48 Feb 14, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: advertising tracking (ad tracking)
Living and breathing automotive, our experts know and understand the markets, strategic business challenges and decision implications of the industry.
Our automotive industry research portfolio caters for all our clients’ market information needs throughout the product life cycle, including:
-concept tests and car clinics
-product testing
-market segmentation and positioning
-new car and van buyer surveys
-product quality monitoring
-sales promotion tracking
-brand and advertising tracking
-corporate image studies
-dealer attractiveness
-satisfaction and commitment studies

---

We have set up an indispensable tool for managers and analysts working in
• marketing
• market research
• market share monitoring
• ad tracking
• customer satisfaction
• sales forecasting

Jag utgår från att det är samma begrepp, lämna oöversatt möjligen?
Bengt Evertsson
Swedish translation:uppföljning av reklaminsatser
Explanation:
bevakning av hur reklamen fungerar
Selected response from:

Lena Matzdotter
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4uppföljning av reklaminsatserLena Matzdotter
3ad tracking
Madeleine MacRae Klintebo


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
uppföljning av reklaminsatser


Explanation:
bevakning av hur reklamen fungerar

Lena Matzdotter
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Madeleine MacRae Klintebo: Inte vilken reklam som helst. Ad tracking är endast relevant för onlinekampanjer.
1 hr

agree  Robert Block: advertise tracking är det bredare uttrycket, helt korrekt med uppföljning av reklaminsatser (eller hur man nu vill uttrycka det)
3 hrs

agree  xxxLilian S-K
3 hrs

agree  Maria Bertilsson
9 hrs

agree  Mario Marcolin: brand and advertising tracking = uppföljning av varumärkes- och reklaminsatser
4 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ad tracking


Explanation:
Mig veterligen finns det (ännu?) ingen översättning av detta fenomen. Reklamvärlden använder många engelsk uttryck utan översättning (se t.ex. www.resume.se).

Ad tracking är det marknadförare använder för att kontrollera hur framgångsrika deras onlinekampanjer är, dvs. hur många klickar på annonsen, hur många sedan klickar vidare till sajten.

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11
Notes to answerer
Asker: Jag var lite oklar i sammanhanget, eftersom de två styckena är hämtade från två olika ställen. Jag tror du har rätt vad gäller "ad tracking" på den platsen i översättnignen, men att ett bredare (översatt) uttryck passar bäst på det andra.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Robert Block: ja, ad tracking är en specifik företeelse inom onlinemarknadsföring, men av sammanhanget ovan ser det ut som det bara är en förkortning av advertise tracking eftersom det nämns i samband med andra uttryck som är heltäckande och inte "onlinespecificerade"
2 hrs