KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

telethon

Swedish translation: telethon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:telethon
Swedish translation:telethon
Entered by: Georgios Paraskevopoulos

08:52 Apr 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: telethon
Develop a telemarketing / telethon to communicate our promotions.
Sven Petersson
Sweden
telethon
Explanation:
Internationellt ord. Kombination från grekiskans TELE+maraTHON
tele+ =fjärr-) och orten Marat(h)on. Marathon är känt för sitt långdistanslopp. I detta fall har det att göra med en längre
tidsperiod.

Med andra ord ett arrangemang för att samla in bidrag eller för
att följa upp en händelse som äger rum under en längre tidperiod
än vad ett normalt TV-programemn brukar vara med deltagare som
ger sina bidrag utan att vara närvarande och genom olika media
oftas telefon.
Jmfr med ordet Telematique, (-ic), TELE+autoMATIC

Telethon.
Ett arrangemang som hålls på avstånd (med deltagare som är tillgängliga på avstånd) med diverse telekommunikationer
telefon, television, e-mail, telefax, teleprinter, telegram, etc, ...
och att detta arrangemand hålls en längre tid än normalt.

Telethon hålls som oftast för att samla in pengar och gods till människor i nödsituation, t.x. Händelserna i Madrid, Barnen i Irak,
etc.
Telethon kan vara ett arrangemang för valutgången i ett TV-progrmam
som börjar tidigt på kvällen och slutar på morgonnen dagen efter då
slutresultatet meddelas.
Telethon kan vara en Rock-festival

ordet finns i
engelskan www.telethon.ie
franskan www.telethon.fr
italineskan www.telethon.it
grekiska ordet är telemarathonios (ôçëåìáñáèþíéïò) för dem som
förstår grekiska se www.filodimos.gr/2003/12-4.shtml?events_unicef.htm

tvåspråkig grek
Selected response from:

Georgios Paraskevopoulos
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4televiserad telefoninsamlingKristina Thorne
5telethon
Georgios Paraskevopoulos


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
televiserad telefoninsamling


Explanation:
Televiserad telefoninsamling, dit tittarna kan ringa in sina bidrag. Sändningen varar ofta i timtal, alltså telethon (för telemaraton...).

Kristina Thorne
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: http://www.proz.com/kudoz/673461
2 hrs
  -> Tack Mario!

agree  HosseinA
2 hrs
  -> Tack Hossein!

agree  Terese Whitty
6 hrs

agree  Georgios Paraskevopoulos: Det är påföjden av telethon, se även nedan
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
telethon


Explanation:
Internationellt ord. Kombination från grekiskans TELE+maraTHON
tele+ =fjärr-) och orten Marat(h)on. Marathon är känt för sitt långdistanslopp. I detta fall har det att göra med en längre
tidsperiod.

Med andra ord ett arrangemang för att samla in bidrag eller för
att följa upp en händelse som äger rum under en längre tidperiod
än vad ett normalt TV-programemn brukar vara med deltagare som
ger sina bidrag utan att vara närvarande och genom olika media
oftas telefon.
Jmfr med ordet Telematique, (-ic), TELE+autoMATIC

Telethon.
Ett arrangemang som hålls på avstånd (med deltagare som är tillgängliga på avstånd) med diverse telekommunikationer
telefon, television, e-mail, telefax, teleprinter, telegram, etc, ...
och att detta arrangemand hålls en längre tid än normalt.

Telethon hålls som oftast för att samla in pengar och gods till människor i nödsituation, t.x. Händelserna i Madrid, Barnen i Irak,
etc.
Telethon kan vara ett arrangemang för valutgången i ett TV-progrmam
som börjar tidigt på kvällen och slutar på morgonnen dagen efter då
slutresultatet meddelas.
Telethon kan vara en Rock-festival

ordet finns i
engelskan www.telethon.ie
franskan www.telethon.fr
italineskan www.telethon.it
grekiska ordet är telemarathonios (ôçëåìáñáèþíéïò) för dem som
förstår grekiska se www.filodimos.gr/2003/12-4.shtml?events_unicef.htm

tvåspråkig grek


Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3