KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

non value-add transportation

Swedish translation: icke värdeökande transportering; icke värdeökande förflyttning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:non value-add transportation
Swedish translation:icke värdeökande transportering; icke värdeökande förflyttning
Entered by: Sven Petersson

10:55 Aug 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: non value-add transportation
Marknadsföringstext: "Workflow / layout improvement to reduce non value add transportation". Kan man tala om "icke värdeökande"?
Monica Berntsson
Sweden
icke värdeökande transportering; icke värdeökande förflyttning
Explanation:
;o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1icke värdeökande transportering; icke värdeökande förflyttning
Sven Petersson
4 +1onödiga transporterReino Havbrandt
3ej mervärdesskapande överföringarPMPtranslations
3transport som ej ger något ökat värdeHans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
icke värdeökande transportering; icke värdeökande förflyttning


Explanation:
;o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 334
Grading comment
Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Terese Whitty
4 hrs
  -> Thank you very much!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ej mervärdesskapande överföringar


Explanation:
Det skulle hjälpa med mer kontext, men såvida inte din text handlar om transporter, så tror jag att transport i din text skall tolkas som överföring/överlåtelse.

Value added är ju förädlingsvärde/mervärde. "ej mervärdesskapande överföringar" alt. omskrivning "minska antalet överföringar som inte skapar mervärde"

Mvh,


PMPtranslations
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
transport som ej ger något ökat värde


Explanation:
Fattar bara inte hur en transport kan öka värdet ??

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 21

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
onödiga transporter


Explanation:
är det naturligtvis fråga om, så varför inte skriva det? Jag brukar om möjligt ansa och tukta onödig jargong, men det är naturligtvis en smaksak.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 51

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
20 hrs