KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

impede

Swedish translation: hämma


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:impede
Swedish translation:hämma
Entered by: cologne

18:08 Aug 9, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing / Market Research
English term or phrase: impede
Excellent companies are, above all, brilliant on the basics. Tools don't
substitute for thinking. Intellect doesn't overpower wisdom. Analysis
doesn't impede action.

Analyserande får ej hämma/hindra/ stå i vägen för handling. Det måste vara värmeböljan här, men jag är lite osäker vad som låter bäst,
cologne
Germany
hämma
Explanation:
Lite fri omskrivning?

Det som framför allt utmärker/kännetecknar framstående företag är att de kan grunderna. De byter inte ut idéerna mot verktyg. Låter inte visdomen skuggas av intellektet. Analyserar inte bort/sönder handlingskraften.

Innan någon påpekar att vissa nyanser försvunnit och att de två sista inte är hela meningar så kan jag göra det själv. Det är ett medvetet grepp.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
bra!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hindrar /står i vägen förTomas Onsjö
3 +1hämmaEKM
4försvårar, motverkar, hämmar, utesluter
Mario Marcolin
4förhindraReino Havbrandt
4stå ivägen förmaq


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
hindrar /står i vägen för


Explanation:
;-)

Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stå ivägen för


Explanation:
låter bäst tycker jag

maq
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förhindra


Explanation:
är mitt förslag

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 51

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
försvårar, motverkar, hämmar, utesluter


Explanation:
Handling hämmas inte av analys..
Passiv låter bättre vid abstrakter, kanske...

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 39

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
hämma


Explanation:
Lite fri omskrivning?

Det som framför allt utmärker/kännetecknar framstående företag är att de kan grunderna. De byter inte ut idéerna mot verktyg. Låter inte visdomen skuggas av intellektet. Analyserar inte bort/sönder handlingskraften.

Innan någon påpekar att vissa nyanser försvunnit och att de två sista inte är hela meningar så kan jag göra det själv. Det är ett medvetet grepp.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 62
Grading comment
bra!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rottie: Snyggt! Jag är mycket för omskrivningar som ger "flyt" åt texten. Det behöver inte alltid vara ord-för-ord översatt!
6 hrs
  -> Tack Rottie! :-) Kul att se dig igen, det var ett tag sen.