KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

CV ball and socket (constant velocity)

Swedish translation: CV-knut


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:CV ball and socket (constant velocity)
Swedish translation:CV-knut
Entered by: Anna Blanck

08:10 May 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: CV ball and socket (constant velocity)
Rotorklipp, smörjanvisningar:

Universal Joint Assemblies
-Constant Velocity Body:
The CV ball and socket needs 4-6 pumps every 8 hours.
The CV housing needs 12-15 pumps every 24 hours.
Anna Blanck
kulknut
Explanation:
Det torde röra sig om en Rzeppaknut (kulknut). När sådana används för drivaxlar i framhjulsdrivna bilar brukar de vara permanentsmorda, vilket inte tycks vara fallet här. Det verkar finnas två smörjpunkter, en för själva knuten och en för knuthuset.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Jag har tillslut använt CV-knut som verkar förekomma på en del ställen, men tack för uppslaget till "knut"!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3kulknut
Klas Törnquist
1konstanthastighetsledReino Havbrandt


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
cv ball and socket (constant velocity)
kulknut


Explanation:
Det torde röra sig om en Rzeppaknut (kulknut). När sådana används för drivaxlar i framhjulsdrivna bilar brukar de vara permanentsmorda, vilket inte tycks vara fallet här. Det verkar finnas två smörjpunkter, en för själva knuten och en för knuthuset.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 114
Grading comment
Jag har tillslut använt CV-knut som verkar förekomma på en del ställen, men tack för uppslaget till "knut"!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
konstanthastighetsled


Explanation:
förekommer i en finsk patenttidskrift, men Klas kulknut är ju kuligare, om det stämmer att kulknuten inte är en "vanlig" drivknut med variabel hastighet.


    Reference: http://patinfo.prh.fi/julkaisut/patenttilehti/2001/14-2001.p...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725