KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

pin wrench

Swedish translation: haknyckel


14:23 May 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / EU Standards
English term or phrase: pin wrench
= pin spanner= stiftskruvnyckel?
vad är en tappnyckel - ngn skillnad?
ngn bra sajt, svensk!, med bild av skruvar/nycklar?
Ulla Lundquist
Italy
Swedish translation:haknyckel
Explanation:
se ref 1, stiftnyckel se ref 2. Svårt att säga, men italienskan antyder väl att den har cylindriska stift? Sådana kan ju finnas på både hak- och stiftnycklar. Finns nog inten riktigt etablerad terminologi här. Det enda jag är säker på är att du inte pratar om en rörtång :-)
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3haknyckelReino Havbrandt
5tappnyckel
Sven Petersson
3rörtång
Mårten Sandberg


Discussion entries: 3





  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
haknyckel


Explanation:
se ref 1, stiftnyckel se ref 2. Svårt att säga, men italienskan antyder väl att den har cylindriska stift? Sådana kan ju finnas på både hak- och stiftnycklar. Finns nog inten riktigt etablerad terminologi här. Det enda jag är säker på är att du inte pratar om en rörtång :-)


    Reference: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.bacbu.se/ny...
    Reference: http://www.cbesystem.se/wo003760.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  asptech: mer precist "haknyckel med tapp"
8 hrs

agree  Mario Marcolin
11 hrs

agree  Manualmakaren
3 days13 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rörtång


Explanation:
Hittade denna
pin wrench = rörtång/monkey wrench(type of wrench that can be adjusted to grasp different size nuts).

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 58 mins (2005-05-17 08:21:44 GMT)
--------------------------------------------------

ok, ändrar mig ang rörtång - det stämmer inte.
hittade en bild och vet faktiskt inte vad man skulle kalla det på svenska:
http://www.samstagsales.com/amf.htm

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 255

1 day12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
tappnyckel


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.newsonline.svmedia.se/essve/release.asp?Pmid=2129...
    Reference: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 884