KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Framework

Swedish translation: protokoll, kommunikationsprotokoll


17:18 Oct 21, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Nålpräglingsmaskin
English term or phrase: Framework
Det verkar syfta på meddelandestruktur, det rör sig om meddelanden som skickas mellanen maskin och en dator. I Siemens tunnelbaneprogram skulle man kallat det "telegramstruktur".
FRAMEWORK
The marking machine uses a framework with the following structure :

[STX] [Control 1] [Control 2] , … , [Control N] [ETX] [CheckSum].
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:protokoll, kommunikationsprotokoll
Explanation:
I mitt jobb använder vi benämningen protokoll även för enkla meddelanden som enbart skickas i en riktning (det är ju inte säkert att märkmaskinen sänder någonting till den överordnade datorn). Protokollet definierar hur överförda meddelanden ska se ut.

När det gäller Mårtens förslag med "syntax", skulle jag nog använda termen på ett annat sätt: "Märkmaskinen använder ett protokoll med följande syntax":

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2006-10-22 19:32:32 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, efter Reinos tillägg får man nog instämma i att meddelande eller meddelanderam i detta fall är en lämplig översättning av framework.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack även till Mårten! I det här fallet skulle jag velat dela på poängen, båda svaren var lika värdefulla
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1syntax
Mårten Sandberg
4 +1protokoll, kommunikationsprotokollmyrwad
4ramverkMartin Englander


Discussion entries: 1





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
framework
syntax


Explanation:
Kallas en sådan uppställning av struktur och regler för kommandon och kommunikation.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 255

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
22 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
framework
protokoll, kommunikationsprotokoll


Explanation:
I mitt jobb använder vi benämningen protokoll även för enkla meddelanden som enbart skickas i en riktning (det är ju inte säkert att märkmaskinen sänder någonting till den överordnade datorn). Protokollet definierar hur överförda meddelanden ska se ut.

När det gäller Mårtens förslag med "syntax", skulle jag nog använda termen på ett annat sätt: "Märkmaskinen använder ett protokoll med följande syntax":

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2006-10-22 19:32:32 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, efter Reinos tillägg får man nog instämma i att meddelande eller meddelanderam i detta fall är en lämplig översättning av framework.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Grading comment
Tack även till Mårten! I det här fallet skulle jag velat dela på poängen, båda svaren var lika värdefulla

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching
15 hrs
  -> Tack!

21 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
framework
ramverk


Explanation:
"Framework" betecknar i allmänhet plattformen för en logisk struktur (så kallas exempelvis klass- och funktionsresurserna för Microsofts programspråk (.NET Framework))

"Protokoll" är mycket riktigt kommunikationsöverenskommelsen mellan två parter, dvs ordningsföljd och konventioner för meddelanden.

"Syntax" slutligen betecknar snarast grammatik för människa-datorinteraktion (i synnerhet inom applikationsutveckling)

Martin Englander
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 35