KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

swallow-tailed guide

Swedish translation: klykformiga/gaffelformiga styrningen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:swallow-tailed guide
Swedish translation:klykformiga/gaffelformiga styrningen
Entered by: Rosica Dimitrova

16:25 Oct 22, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: swallow-tailed guide
Shift the knife-holder along the swallow-tailed guide, by manually acting on the knife holder itself after loosening the locking handle knob.
Rosica Dimitrova
Bulgaria
klykformiga/gaffelformiga styrningen
Explanation:
Det är en metafor som bygger på formen av svalans stjärtparti, men metaforen faller lite platt på svenska. (om man inte råkar ha just formen på svalans stjärt på näthinnan). En bildgoogling på swallow-tailed ger att stjärtpartiet är format som en klyka eller gaffel möjligen.
En guide kan ju också vara olika ord på svenska beroende på det specifika utseendet : guide, styrning, gejder, skena är några alt.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5klykformiga/gaffelformiga styrningen
Mårten Sandberg
4 +1laxstjärtsstyrningasptech
1svalstjärtReino Havbrandt


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
klykformiga/gaffelformiga styrningen


Explanation:
Det är en metafor som bygger på formen av svalans stjärtparti, men metaforen faller lite platt på svenska. (om man inte råkar ha just formen på svalans stjärt på näthinnan). En bildgoogling på swallow-tailed ger att stjärtpartiet är format som en klyka eller gaffel möjligen.
En guide kan ju också vara olika ord på svenska beroende på det specifika utseendet : guide, styrning, gejder, skena är några alt.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 255

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
laxstjärtsstyrning


Explanation:
del av en verktygsmaskin
"svalstjärt" är inte så vanligt jämfört med "laxstjärt" precis som "dovetailed" förekommer oftare än "swallow tailed"


    Reference: http://4d.smv.se/4daction/web_showtn/Kategori=Information/Su...
    Reference: http://www.fein.de/corp/se/sv/kbm/index.html
asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 130

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: dovetail = laxstjärt i tekniska sammanhang. Antagligen är dovetail här en synonym till swallowtail
1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
svalstjärt


Explanation:
Bara lite kompletterande information:
Laxens och svalans stjärt har lite olika utseende. Därmed inte sagt att asptech har fel (tvärtom). Det finns nämligen en fjäril som heter swallovtail, och en fjärilsvinge kan faktiskt likna en laxstjärt. Jmf tyskans två varianter nedan (Schmetterling=fjäril). Franska Dovetail, *queues d aronde*:
Schwalbenschwanz {m} (Schmetterling) swallow-tail
Schwalbenschwanz {m} (Schmetterling) swallowtail
Schwalbenschwanzsaum {m} fishtail hem
Schwalbenschwanzverbindung {f} dovetail joint
Schwalbenschwänze {pl} swallow tails
Schwalbenschwänze {pl} swallowtails
Schwalbenwanze {f} (zool.) martin bug (Oeciacus hirundinis)
I tekniska sammanhang verkar dove tail och swallow tail användas synonymt, så jag tycker nog att poängen ska gå till asptech



    Reference: http://babel.lexilogos.com/img/hirondelle.jpg
    Reference: http://www.nwf.org/ecards/images/salmon.jpg
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  asptech: Tackar, men du ser att tyskarna håller på svalan, och det gör förresten fransmän och italienare också. Så vi står där rätt ensamma med våra laxar.
11 hrs