KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

exhaust manifold

Swedish translation: grenat avgasrör


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:exhaust manifold
Swedish translation:grenat avgasrör
Entered by: Annika Hagdahl Manni

13:44 Feb 8, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: exhaust manifold
Emergency mode due to a lack of air in the air/fuel mixture
Step 1 -Check the status of the air filter, and replace it if it is obstructed or damaged.

If the problem persist check the air intake system in order to find possible obstructions in the exhaust manifold like dust deposits around the intake valve area

rör det sig om själva avgasröret eller grenröret för utblås?
Annika Hagdahl Manni
Italy
grenat avgasrör
Explanation:
enligt E. Engströms tekniska
Selected response from:

Ulla Lundquist
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2(avgas)grenrör
Jan Sundström
4grenat avgasrör
Ulla Lundquist
3Förgreningsrör för utblås
N_Stern


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Förgreningsrör för utblås


Explanation:
Jag är inte expert inom det här, men web referensen nedan föreslår förgreningsrör

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2007-02-08 14:10:08 GMT)
--------------------------------------------------

Inkorrekt! Det betyder avgasrör enligt web referensen.


    Reference: http://www.tyda.se/
N_Stern
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grenat avgasrör


Explanation:
enligt E. Engströms tekniska

Ulla Lundquist
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jan Sundström: Återöversätter man det till engelska syftar det på twin pipe, alltså att själva avgasröret är uppgrenat, vilket inte är något annat än grenröret: http://www.gatbilar.se/car.php?car=5659
12 mins

agree  xxxfinntranslat
3 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
(avgas)grenrör


Explanation:
Säger man grenrör i bilsammanhang vet vardagsmekare att man menar avgasgrenröret.
Vill man vara tydlig och skilja det från insug el. liknande kan man ju skriva ut avgasgrenrör.
Termen har varit uppe på kudoz tidigare:
http://www.proz.com/kudoz/1667058


    Reference: http://www.cta.a.se/nyadelar/manifold.htm
    Reference: http://www.wroom.org/evoclub/printthread.php?t=5835
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson: Håller med. Men originaltexten verkar lite förvirrad. Man menar nog inlet (intake) manifold eftersom det ju handlar om insuget i övrigt. Det sitter skit i insugsventilen.
59 mins

neutral  Kent Andersson: Håller med Lennart. Jag tror också man menar insugsgrenrör och inte avgasgrenrör.
6 hrs

agree  xxxbofasching: Helt enkelt bara grenrör tror jag är vanligast.
8 hrs