KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

tension chains

Swedish translation: balansblock


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tension chains
Swedish translation:balansblock
Entered by: Gull-Britt Orsén

14:48 Mar 7, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: tension chains
Vibrationer i verktyg

tension chains, also known as balancers, can be used to support vibrating tools

I mitt lexikon står spännkedjor men så blev jag förvirrad av balancers. Det skulle man kunna tänka sig vara något som "balanserade vikten av verktyget" när man använder det. Men så hittade jag att balancers (balanseringsenheter) även används i det här sammanhanget och då menar man någon grunka som gör att det inte vibrerar (som i tvättmaskinen när den centrifugerar). Nu är jag helt förvirrad vad de egentligen menar. Någon som förstår bättre?
Gull-Britt Orsén
balansblock
Explanation:
Även om ett balansblock inte direkt minskar vibrationerna, så innebär det ju att man inte behöver greppa lika hårt i verktygshandtagen, och det minskar ju indirekt skaderisken
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack, det passar nog bäst i sammanhanget
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3balansblockReino Havbrandt
3autobalanser
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
autobalanser


Explanation:
Används av Attlas Copco.
Se länken i svaret på suspended handles


    Reference: http://www-1.atlascopco.com/Websites/TOOLS/Products/acc11.ns...
Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 84
Notes to answerer
Asker: Tack för förslaget


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: ok
1 hr

disagree  Kent Andersson: Enligt din egen ref: "Autobalanser är en enhet som monteras på spindeln, och som automatiskt fungerar som en motvikt till obalanser i skivan." Har alltså ingen med "support of vibrating tools" att göra.
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
balansblock


Explanation:
Även om ett balansblock inte direkt minskar vibrationerna, så innebär det ju att man inte behöver greppa lika hårt i verktygshandtagen, och det minskar ju indirekt skaderisken


    Reference: http://www.teuber.se/prod/4_5.shtml
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725
Grading comment
Tack, det passar nog bäst i sammanhanget

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: both kinda right.
19 mins

agree  Kent Andersson: Detta är precis vad en "balancer" är. Se t.ex. http://www.gluguru.com/Balancer Small.jpg
1 hr

agree  Mario Marcolin
3 days20 hrs