KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

pile capping

Swedish translation: montering av pålplint


14:06 Apr 9, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: pile capping
ett arbete som utförs med bergborrmaskin, ett annat är "soft tunneling" som jag antar är tunneldrivning i "mjuka" material. Några idéer någon?

/Peter
xxxPEK
Swedish translation:montering av pålplint
Explanation:
byggande av pålplint

Pile cap hittar du i TNC-term och Engströms tekniska ordbok i WordFinder-format:

term: pålplint
definition: konstruktion, vanligen av betong, som sammanbinder pålhuvuden
jämför: plint

en term: pile cap
fr term: chapiteau de pieux m
de term: Pfahlholm m
fi term: paaluantura

Källa: TNC 59: Geoteknisk ordlista (1975)



--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2007-04-18 07:22:22 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Efter pålningen är pålarna olika långa och kanskeskadade i ändarna. Man använder en specialmaskin med diamantklinga för att kapa pålarna. I det sammanhanget sätter man kanske på ett skydd (cap) på pålarna, tills den överliggande konstruktionen (pålplinten) kommer på plats. Så egentligen var nog Rodrigo närmast! Adeus!
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack Reino. Samma tanke var jag inne på, med samma underlag. Dock inte helt korrekt enligt kunden (som istället förordar "justering av pålar").
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4montering av pålplintReino Havbrandt
3pålskydd ou pålkronan
Rodrigo Mendonça


  

Answers


12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pålskydd ou pålkronan


Explanation:
hejdå

Rodrigo Mendonça
Brazil
Specializes in field
Native speaker of: Native in PortuguesePortuguese

1 day4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
montering av pålplint


Explanation:
byggande av pålplint

Pile cap hittar du i TNC-term och Engströms tekniska ordbok i WordFinder-format:

term: pålplint
definition: konstruktion, vanligen av betong, som sammanbinder pålhuvuden
jämför: plint

en term: pile cap
fr term: chapiteau de pieux m
de term: Pfahlholm m
fi term: paaluantura

Källa: TNC 59: Geoteknisk ordlista (1975)



--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2007-04-18 07:22:22 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Efter pålningen är pålarna olika långa och kanskeskadade i ändarna. Man använder en specialmaskin med diamantklinga för att kapa pålarna. I det sammanhanget sätter man kanske på ett skydd (cap) på pålarna, tills den överliggande konstruktionen (pålplinten) kommer på plats. Så egentligen var nog Rodrigo närmast! Adeus!

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725
Grading comment
Tack Reino. Samma tanke var jag inne på, med samma underlag. Dock inte helt korrekt enligt kunden (som istället förordar "justering av pålar").