KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

bush hook

Swedish translation: [långskaftad] beskärningskniv


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bush hook
Swedish translation:[långskaftad] beskärningskniv
Entered by: Anette Herbert

20:15 Jun 27, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Mechanics / Mech Engineering / hand tools
English term or phrase: bush hook
ett slags handverktyg
Anette Herbert
[långskaftad] beskärningskniv
Explanation:
Förekommer det andra trädgårdsrelaterade verktyg i listan? I så fall är det nog en långskaftad beskärningskniv som avses.
Selected response from:

Kent Andersson
Grading comment
Tack Kent!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bussning/bushing
IAnita
3 +1[långskaftad] beskärningsknivKent Andersson
3buskkrokmyrwad


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bussning/bushing


Explanation:
Hook är ju någon slags krok förstås. 'Bush' kan betyda 'bussning', som tydligen är någon slags hylsa (teknik är inte min starka sida). Googla på ordet så ser du bilder på olika slags 'bussningar'. Ett annat ord för 'bush' är 'bushing'. Se tex Einar Engstöm. Sammanhanget? Ngn slags krok i hylsa?

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2007-06-28 07:37:59 GMT)
--------------------------------------------------

Något för er som översätter tekniska texter.

IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 22
Notes to answerer
Asker: Se mitt svar till Myrwad ovanför


9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
buskkrok


Explanation:
Direkt översättning. Kan vara en krok för hantering av nedsågade buskar od. Ingen Google-träff dock. Har du ingen bild?

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2007-06-28 09:12:03 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske kan den kallas skära eller buskskära. En vanlig skära har ju bara ett kort skaft
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skära

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Notes to answerer
Asker: Det kan vara denna http://www.epinions.com/hmgd-Lawn_and_Garden-Hand_Tools-All-Ames_Double_Edge_Bush_Hook

Asker: Men annars är det bara termer i en databas. Bush hook dyker upp i kategorin handverktyg


19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
[långskaftad] beskärningskniv


Explanation:
Förekommer det andra trädgårdsrelaterade verktyg i listan? I så fall är det nog en långskaftad beskärningskniv som avses.

Kent Andersson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Kent!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Ett utmärkt förslag!
12 hrs
  -> Tack!