KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

relief device

Swedish translation: tryckavlastningsanordning


11:03 Jan 9, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: relief device
A relief device designed to open under a high pressure.

Står i spec. så jag vet inte om det är en säkerhetsventil eller något annat. Söker något generellt gångbart.
Övertrycks....?
Avlastnings....?
Lennart Helgesson
Sweden
Swedish translation:tryckavlastningsanordning
Explanation:
eller "en avlastningsanordning som öppnar vid högt tryck".
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tackar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tryckutjämningsanordning (-ventil)
Bertil Andreazon
4tryckavlastningsanordningmyrwad


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tryckavlastningsanordning


Explanation:
eller "en avlastningsanordning som öppnar vid högt tryck".

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Grading comment
Tackar

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tryckutjämningsanordning (-ventil)


Explanation:
08-25 Tryckutjämnande ventil, frysrum
När varm luft som trängt in i frysrummet, vid ex.vis en dörröppning, kyls ned kraftigt uppstår ett undertryck då luftens volym krymper.
Vid avfrostning å andra sidan kan det även uppstå ett tillfälligt övertryck när kall luft uppvärms och utvidgas.
Detta ger upphov till betydande tryckändringar som kan direkt skada rum och dörrar. Man monterar därför en ventil för utjämnande av tryckskillnad mellan frysrum och omgivande rum.
Även i kylrum med temperaturer nära +-0 C kan det vara klokt att montera en sådan utjämningsventil.
Ventilens uppgift är alltså att snabbt utjämna alla de tryckskillnader som kan uppstå emellan frysrum och omgivande rum.



    Reference: http://www.finnebacks.se/cgi-bin/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?...
Bertil Andreazon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 128