KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

slew motor/slewing gear

Swedish translation: svängmotor/svängväxel


22:45 Jan 19, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Fordonskran
English term or phrase: slew motor/slewing gear
Slew motor – check oil level (sight feed glas)

Är det en stegmotor?

Gear oil – slewing gear
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:svängmotor/svängväxel
Explanation:
Används åtminstone av en finsk skogsmaskinstillverkare

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-01-20 07:17:41 GMT)
--------------------------------------------------

Se kommentar till Reino angående "vrid".
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3svängmotor/svängväxelmyrwad
4rotationsmotor/-växelxxxbofasching


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rotationsmotor/-växel


Explanation:
Det är den motor som vrider kranen (kranarmen) runt sin egen vertikala axel, dvs åt vänster resp. höger.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2008-01-19 23:05:55 GMT)
--------------------------------------------------

huisman-itrec.com, Klicka på "Heavy Lift Mast Cranes"


    www.huisman-itrec, klicka på
xxxbofasching
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
svängmotor/svängväxel


Explanation:
Används åtminstone av en finsk skogsmaskinstillverkare

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-01-20 07:17:41 GMT)
--------------------------------------------------

Se kommentar till Reino angående "vrid".

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: I Timberjacks interna ordlista används sväng- för slew slewing, men även: slewing cylinder>>vridcylinder
13 mins
  -> Ja, och jag skulle nog föredra vridmotor/vridväxel om inte "sväng-" var så etablerat

agree  Bertil Andreazon
1 hr
  -> Tack!

agree  Sven Petersson
6 hrs
  -> Tack!