KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

sequence plant

Swedish translation: komponentfärdigställningsanläggning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sequence plant
Swedish translation:komponentfärdigställningsanläggning
Entered by: Mats Wiman

13:44 Feb 19, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Bildelstillverkning
English term or phrase: sequence plant
partnerfabrik?
Mats Wiman
Sweden
komponentfärdigställningsanläggning
Explanation:
T.ex. Broses Torslandafabrik som gör dörrar föt Volvo.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack. Jag tror jag använde 'ansluten fabrik'
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1komponentfärdigställningsanläggning
Sven Petersson
1fabrik med löpande bandReino Havbrandt


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
fabrik med löpande band


Explanation:
HAr inte hittat några belägg för detta, men sekventiell tillverkning skulle ju kunna syfta på band-metoden, Henry Fords ursprungliga modell, till skillnad mot "parallelltillverkning" som testades på 80-talet, se citatet neden:

"Under en period använde biltillverkare en produktionsmetod som kallas parallella flöden. Ett arbetslag byggde en bil från början till slut. Men nu har de flesta bilfabriker övergått till löpandebandstekniken, där arbetarna längs en produktionslinje gör samma moment hela tiden. "

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
komponentfärdigställningsanläggning


Explanation:
T.ex. Broses Torslandafabrik som gör dörrar föt Volvo.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 884
Grading comment
Tack. Jag tror jag använde 'ansluten fabrik'

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: detta är också en möjlig tolkning, att det är en underleverantörsfabrik
20 mins
  -> Tackar ödmjukast!