KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Safety Alert Symbol

Swedish translation: varselsymbol för säkerhetsrisk


20:14 Mar 31, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Symbols
English term or phrase: Safety Alert Symbol
SAFETY ALERT SYMBOL is used with DANGER, WARNING, or CAUTION which indicates a personal injury type hazard.
Linda Theis
United States
Swedish translation:varselsymbol för säkerhetsrisk
Explanation:
...om inte "säkerhetssymbol" räcker.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Varningssymbol
Helena Dahlenius
3 +2varselsymbol för säkerhetsriskmyrwad


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
safety alert symbol
varselsymbol för säkerhetsrisk


Explanation:
...om inte "säkerhetssymbol" räcker.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjelle: "säkerhetssymbol" var nog min spontana...
1 hr
  -> Min också, men efter lite googling lutade jag åt att "varsel" kanske borde vara med...

agree  Mårten Sandberg: varsel e bra!
1 hr
  -> Tack Mårten!

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
safety alert symbol
Varningssymbol


Explanation:
Jag tycker 'Varning' är mer användbart än varsel, som ju har en lite annan betydelse på svenska.

Och de symbolerna som man anväder för att varna för t.ex. gift eller strålning kallas varningssymboler.


    Reference: http://www.komvux.bollnas.se/personal/FrojdMats/hotpot/symbo...
Helena Dahlenius
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  mdh: Var vanligast gällande just ämnen som kan vara skadliga vid tex transport av farligt gods, maskiner på arbetsplatser medan varsel ofta pekade mer på uppmärksamhet. två sidor http://www.mtfd.se/attach/IEC60601-1_MTFD.ppt#31 ttp://www.technotrade.se/\pag
2 hrs

agree  xxxLilian S-K: instämmer!
7 hrs