ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

monorail trolley

Swedish translation: enskensvagn

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:monorail trolley
Swedish translation:enskensvagn
Entered by: Fredrik Pettersson

11:56 Jan 26, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: monorail trolley
Jag översätter en bruksanvisning för en Monorail trolley (en slags vagn som förflyttas på en skena som är fastmonterad i taket). Undrar om det kan översättas med Enskensvagn? Eller enskenstransportör (jag ser ingen vagn på bilden, fastän ordet Trolley står i termen)?

Andra varianter av denna Monorail trolley är Push travel trolley, Hand geared trolley och Electric trolley.
Fredrik Pettersson
Hong Kong
eskenstelfer; enskensvagn; enbalkstelfer; enbalksvagn
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 -1enspårig järnvägsvagn/vagn för enspårig järnväg
Tomas Rosell
3 -1eskenstelfer; enskensvagn; enbalkstelfer; enbalksvagn
Sven Petersson


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
eskenstelfer; enskensvagn; enbalkstelfer; enbalksvagn


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 730

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tomas Rosell: bra försök
21 hrs
  -> Tack för din konstruktiva och välmotiverade kritik!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
enspårig järnvägsvagn/vagn för enspårig järnväg


Explanation:
Alternativt: vagn för monorailbana/hängbana/enskensbana

Välj det som låter bäst.

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag5 timmar (2012-01-27 17:51:56 GMT)
--------------------------------------------------

Okay då blir det alltså: vagn för enskensbana

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag11 timmar (2012-01-27 23:45:48 GMT)
--------------------------------------------------

Antingen kan du använda det förslaget eller så ser det faktiskt ut som att en Monorail trolley (en slags vagn som förflyttas på en skena som är fastmonterad i taket) är en blockvagn efter ha granskat lite bilder.

Tomas Rosell
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 38
Notes to answerer
Asker: Tack, enskensbana lät bra när man ser på bilden.

Asker: Skulle det gå att välja Telfer istället? Alltså hela anordningen (med vagn, kätting, hissanordning osv.)? Ger flest Google-träffar. Troligen gäller handboken hela anordningen.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Does not fit context!
3 hrs