KudoZ home » English to Swedish » Media / Multimedia

downtime

Swedish translation: nertid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:downtime
Swedish translation:nertid
Entered by: Annika Hagdahl Manni

11:07 Jul 7, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Media / Multimedia
English term or phrase: downtime
30-day I-mate Suite trial built-in
I-mate Suite is our mobile device management solution
that allows you to minimize downtime, safeguard your
data, and helps you to securely transfer information.
Annika Hagdahl Manni
Italy
nertid
Explanation:
Nertid
Selected response from:

Perry Svensson
Taiwan
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3nertid
Perry Svensson
4stilleståndstidReino Havbrandt
4driftstopp
Linda Joelsson
4system är nereMichał Herman


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
system är nere


Explanation:
I ett buriness-process sammanhang har jag hört (och själv använt) antingen det engelska uttrycket "system downtime", eller att "system är nere".


--------------------------------------------------
Note added at   39 min (2007-07-07 11:47:04 GMT)
--------------------------------------------------

Swedbank hör till de nätbanker som har en "betala direkt"-funktion som innebär att pengarna går över till mottagarens konto omgående.
- Om en kund inte fick iväg sin betalning på grund av att våra system låg nere<b/> så hålls de skadeslösa, säger S. (http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1010334,00.ht...

Example sentence(s):
  • ...bara totalt 30 min downtime på de centrala delarna av systemet sedan ...
  • Med hjälp av UGS PLM-system får personalen på Military Air Solutions global åtkomst till all produktdata, och kan på så sätt förutspå och planera underhållsåtgärder och reservdelstillgångar, så att flygplanens ”downtime” kan hållas n

    Reference: http://www.ugs.se/om_oss/pressreleaser_pdf/Release_BAEmaj07....
Michał Herman
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
nertid


Explanation:
Nertid


    Reference: http://pagina.se/itord/default.asp?SokOrd=downtime
    Reference: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.73307
Perry Svensson
Taiwan
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
2 hrs
  -> Tack!

agree  Martin Feuk
4 hrs
  -> Tack!

agree  Michał Herman
635 days

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
driftstopp


Explanation:
Generellt brukar jag, om det passar i sammanhanget, använda mig av "driftstopp".

Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Dimensionsfel; "driftstopp" är inte en tid.
2 hrs
  -> Jag menade precis om "Save the world" skriver att man får göra en omskrivning och lägga till "tid för" = "tid för driftstopp".

agree  Reino Havbrandt: Omskirvning me tid för för driftstopp är en tänkbar variant
8 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stilleståndstid


Explanation:
skriver jag alltid
eller tid för driftsavbrott

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 28