KudoZ home » English to Swedish » Medical: Dentistry

a sustained release gel

Swedish translation: en långverkande gel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a sustained release gel
Swedish translation:en långverkande gel
Entered by: Sven Petersson

06:44 Feb 20, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Dentistry
English term or phrase: a sustained release gel
http://www.sdi.com.au/pola/specs.asp
Sven Petersson
Sweden
långverkande gel
Explanation:
skyddar mot känsliga tänder under lång tid, jämför långverkande insulin
Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1gel med långtidsverkan
Mårten Sandberg
4långverkande gel
Anette Herbert
4gel med bibeållen effekt/verkanNicklas Jonow
3gel med fördröjd effekt/verkan
Gorel Bylund


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gel med fördröjd effekt/verkan


Explanation:
Borde det vara, gelen ger lindring både under blekningsprocessen och efteråt.

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gel med bibeållen effekt/verkan


Explanation:
eller

gel med hållbar effekt/verkan

Letade upp "hållbar" här:

http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng


Nicklas Jonow
Hong Kong
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gel med långtidsverkan


Explanation:
alt. "långtidsverkande..."

Den aktiva substansen "sipprar ut" långsamt över tiden och har därför en lång verkan. Har för mig att det gäller även tabletter m.m. som smälts långsamt i magen och därför tas upp under längre tid. "Längre tid" är ju förstås relativt i sitt sammanhang.

Def: sustained release:
"A way of formulating a medicine so that it is released into the body steadily, over a long period of time, thus reducing the dosing frequency."





    Reference: http://www.ardana.co.uk/glossary.html
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Monika Lebenbaum
3 hrs

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
långverkande gel


Explanation:
skyddar mot känsliga tänder under lång tid, jämför långverkande insulin


    Reference: http://72.14.207.104/search?q=cache:irm24_0OwqsJ:www.skane.s...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8