KudoZ home » English to Swedish » Medical: Health Care

Urea reduction rate (URR)

Swedish translation: URR (urea reduction ratio)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Urea reduction rate (URR)
Swedish translation:URR (urea reduction ratio)
Entered by: xxxLilian S-K

08:49 Apr 26, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care / Dialys
English term or phrase: Urea reduction rate (URR)
Söker svensk term för begreppet.(Samt ev förkortning)
Procent urea som avlägsnas ur blodet under en dialysbehandling samt ett mått på nyttan av sjäva dialysprocessen
xxxLilian S-K
Finland
URR (urea reduction ratio)
Explanation:
Jag skulle behålla förkortningen URR, som är ett vedertaget begrepp även på svenska. URR (alt. Kt/V) används för att kvantifiera hur effektiv en dialysbehandling är (http://en.wikipedia.org/wiki/Urea_reduction_ratio).

Urea clearance är ett mått på utsöndringen av urea via urinen (http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/urea clearan...
Selected response from:

Åsa_Maria K
Sweden
Grading comment
Har gått på den linjen.Ville kontrollera om detta godkänns även inom svenskspråkig nomenklatur sin svengelska till trots. Tack Åsa!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4graden av urinämnesminskning; urinämnesminskningsgraden
Sven Petersson
4URR (urea reduction ratio)
Åsa_Maria K
4urea clearance (jfr kreatinin clearance)xxxbofasching


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
urea reduction rate (urr)
urea clearance (jfr kreatinin clearance)


Explanation:
Man säger Clearance på svenska. En förokrtning kan du kanske hitta i länken nedan.
Ref: Medicinsk Terminologi,
Bengt I Lindskog, med. Dr., Docent
Bengt L Zetterberg,
Fil. Lic., Lektor


    Reference: http://composit.dimea.se/filebank/files/20050503$152350$fil$...
xxxbofasching
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
urea reduction rate (urr)
URR (urea reduction ratio)


Explanation:
Jag skulle behålla förkortningen URR, som är ett vedertaget begrepp även på svenska. URR (alt. Kt/V) används för att kvantifiera hur effektiv en dialysbehandling är (http://en.wikipedia.org/wiki/Urea_reduction_ratio).

Urea clearance är ett mått på utsöndringen av urea via urinen (http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/urea clearan...


    Reference: http://www.medscinet.com/sddb/doc/Bilaga%20till%204.1%20HD%2...
    Reference: http://www.njur.se/Filer/Kliniska_hjalpmedel/Riktlinjer_urem...
Åsa_Maria K
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Har gått på den linjen.Ville kontrollera om detta godkänns även inom svenskspråkig nomenklatur sin svengelska till trots. Tack Åsa!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
urea reduction rate (urr)
graden av urinämnesminskning; urinämnesminskningsgraden


Explanation:
Så skriver Gambro.
Försvara ärans och hjältarnas språk!


    Reference: http://www.gambro.com/upload/Site_se/Svensk_verksamhet/GRP_S...
Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 167