KudoZ home » English to Swedish » Medical: Health Care

Health care provider / health care professional

Swedish translation: hälso- och sjukvårdsproducent /hälso- och sjukvårdspersonal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Health care provider / health care professional
Swedish translation:hälso- och sjukvårdsproducent /hälso- och sjukvårdspersonal
Entered by: Susanne Lomander

07:51 Aug 28, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care
English term or phrase: Health care provider / health care professional
This is a contract for services provided by the above, "provider" in this case being a company or institution and "professional" being the one actually providing the care. Could be both private and public.

Are there any standard terms for these terms in Swedish?
Susanne Lomander
Sweden
vårdinrättning/vårdpersonal
Explanation:
Rätt så vanligt förekommande, i alla fall. :-)
Selected response from:

Emma Jansson
Sweden
Grading comment
Tack för alla förslag!
Jag hittade ett underlag från Socialstyrelsen som jag tänkte använda (http://www.fogare.se/dokument/contsys1_se_med_missiv.pdf). På sidan 12 finns flera begrepp med förklaring. Det slutliga svaret blir då "Hälso- och sjukvårdsproducent / Hälso- och sjukvårdspersonal" enligt Contsys / Socialstyrelsen. Där står det klart och tydligt att de inte gillar "vårdgivare". Men Emma var ganska nära, så du får några poäng, i alla fall! =)

3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vårdgivare/hälsovårdspersonal
Sven Petersson
4vårdgivare/sjukvårdspersonal
Gorel Bylund
4vårdgivare
Lennart Helgesson
3 +1vårdinrättning/vårdpersonal
Emma Jansson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
health care provider / health care professional
vårdinrättning/vårdpersonal


Explanation:
Rätt så vanligt förekommande, i alla fall. :-)

Emma Jansson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Tack för alla förslag!
Jag hittade ett underlag från Socialstyrelsen som jag tänkte använda (http://www.fogare.se/dokument/contsys1_se_med_missiv.pdf). På sidan 12 finns flera begrepp med förklaring. Det slutliga svaret blir då "Hälso- och sjukvårdsproducent / Hälso- och sjukvårdspersonal" enligt Contsys / Socialstyrelsen. Där står det klart och tydligt att de inte gillar "vårdgivare". Men Emma var ganska nära, så du får några poäng, i alla fall! =)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Birgitta Ostrom
50 mins
  -> Tack för det! :-)

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
health care provider / health care professional
vårdgivare


Explanation:
Gäller både privata och offentliga


    Reference: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=1980
    Reference: http://www.fk.se/vardgivare/
Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 7
Notes to answerer
Asker: Tack för svar! Problemet är att jag inte kan använda samma begrepp för bägge termerna på svenska, eftersom de används i samma mening. Vad föreslår du att jag använder för att skilja dem åt?


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
health care provider / health care professional
vårdgivare/sjukvårdspersonal


Explanation:
... är de termer jag oftast brukar använda. Det beror ju på sammanhanget förstås, och måste anpassas efter detta.

Gorel Bylund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16
Notes to answerer
Asker: Tack, Görel!


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
health care provider / health care professional
vårdgivare/hälsovårdspersonal


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 167
Notes to answerer
Asker: Tack, Sven!