KudoZ home » English to Swedish » Medical: Health Care

contingent risk factor

Swedish translation: riskfaktor utan direkt orsakssamband; rent statistisk riskfaktor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:contingent risk factor
Swedish translation:riskfaktor utan direkt orsakssamband; rent statistisk riskfaktor
Entered by: Folke Nettelblad

09:04 Mar 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care
English term or phrase: contingent risk factor
The text is a textbook in family medicine, a chapter on prevention.

"Flawed methodology leads to the accumulation of "risk factors" that are no mora than statistical ssociations between observations. More than 300 risk factors for coronary disease have been identified. The term risk factor covers a number of quite different concepts of risk. It does not distinguish between factors that are causal, such as smoking for lung cancer, and those that are **contingent**, such as age and sex for coronary heart disease. Nor does it distinguish between factors that are unalterable and those that can be changed."

Preferably a Swedish term, but an elaboration on the concept could do. Am I right that it is not just "contributing risk factor", but rather a meaning of "a mere statistical correlation"?
Folke Nettelblad
Sweden
med eller utan etablerat orsakssamband
Explanation:
Först klistrar jag in definitionen från Merriam Webster. Jag tror du har alldeles rätt i din förmodan. Statistiskt sett kan två sakförhållanden alltid visa sig vid en viss typ av undersökning, och variera beroende av varandra, men rent empiriskt kan man inte säga att det existerar något orsakssamband, bara misstänka det. "Med eller utan etablerat orsakssamband" torde vara en typ av formulering som täcker det boken vill säga.

Ett exempel är att man sett en minskning av brottsligheten i de amerikanska stater som är minst restriktiva vad gäller abort, men det går därför inte att med hundra procents säkerhet fastställa att det är abortlagstiftningen som är orsak till detta - helt enkelt därför att andra variabler också kan påverka sakernas tillstånd.


Det finns mycket sannolikt också en statistisk term för detta, och jag återkommer om en stund om jag hittar någon passande.

Merriam-Webster's Unabridged:
Main Entry:1contingent
Pronunciation:k*n*tinj*nt
Function:adjective
Etymology:Middle English, from Middle French, from Latin contingent-, contingens, present participle of contingere to touch on all sides, happen, from com- + -tingere (from tangere to touch) * more at TANGENT

1 obsolete : in contact : TOUCHING
2 : of possible occurrence : likely but not certain to happen *a bogey's alarum of contingent grave results George Meredith*
3 a : happening by chance : affected by unforeseen causes or conditions : not patently necessary : unpredictable in occurrence or outcome *a contingent event* *floods contingent and unexpected* b : intended for use in exigent circumstances not completely foreseen c : unpredictable in outcome or effect because happening by chance and modified by unseen causes and unforeseen conditions *speaks so scornfully of the contingent and tentative character of scientific knowledge Sidney Hook*
4 a : dependent on, associated with, or conditioned by something else, sometimes indirectly or remotely *the continuance of the latter is wholly contingent on the presence of the former C.H.Grandgent* b : dependent for effect on or liable to modification by something that may or may not occur *a contingent estate* *a contingent legacy*
5 logic a : not necessary : not true a priori b of a proposition : capable of being proved true or false only by experience : EMPIRICAL, FACTUAL
6 : not necessitated : FREE used of human volition, action, or existence
synonyms see ACCIDENTAL

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-03 09:19:01 GMT)
--------------------------------------------------

Slog på kontingent i NE, och se där vad som dök upp:

2 filosofisk fackterm, använd i betydelsen \"tillfällig\" i motsats till \"nödvändig\". Empiriska sanningar av typen \"alla kaniner är växtätare\" är kontingenta, i motsats till \"2+2=4\" eller \"alla ungkarlar är ogifta\". Hur distinktionen mellan nödvändiga och kontingenta sanningar förhåller sig till distinktionen mellan kunskap a priori och kunskap a posteriori är omstritt; Saul Kripke har kritiserat den utbredda uppfattningen att dessa distinktioner sammanfaller.

Detta torde vara facktermen. Eftersom det är en familjeinriktad bok kanske du borde fundera på synonymen \"tillfällig(t) samband\" , eller kanske ännu hellre den mer svenskklingande formen \"tillfällighet\".

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 0 min (2004-03-03 11:05:03 GMT)
--------------------------------------------------

Det gamla hederliga \"osäker faktor\" kanske?

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 39 mins (2004-03-03 15:43:25 GMT)
--------------------------------------------------

Jag gjorde lite fler efterforskningar på terminologin som används vid regressionsanalys - alla som har läst statistik på högskolenivå skall känna till dessa termer - men jag hittade inget där som definitivt kan sägas motsvarar \"contingent\" på engelska i detta sammanhang.

Jag tycker fortfarande att mitt första förslag med \"orsakssamband\" är det bästa - att skriva något i stil med detta:

Oberoende variabler med tydligt orsakssamband till den beroende variabeln (t.ex. rökning som orsak till lungcancer) särskiljs inte från oberoende variabler som saknar ett säkert orsakssamband till den beroende variabeln (exempelvis variablerna ålder och sex för kronisk hjärtinsufficiens). Det görs heller ingen åtskillnad mellan påverkbara och ej påverkbara faktorer.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs 16 mins (2004-03-04 04:20:50 GMT)
--------------------------------------------------

Jag var tröttare än vanligt igår. Det ska naturligtvis vara ålder och KÖN. Oops.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack till alla tre! Alla svaren är värdefulla och jag har inte bestämt mig helt ännu, men Mårten har lagt ner mest jobb och ligger nog närmast vad jag tar till slut.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2med eller utan etablerat orsakssambandEKM
4slumpmässig riskfaktorKristina Thorne
3tillkommande / extra
Alex Temmingh


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tillkommande / extra


Explanation:
Hej Folke,
Om jag förstår det rätt, så handlar det om extra risker, som är mer eller mindre slumpartade: en del personer får en hjärtsjukdom när de har nått en viss ålder (en contingent risk factor), men andra inte.

Alex Temmingh
Native speaker of: Native in DutchDutch

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slumpmässig riskfaktor


Explanation:
Karolinska institutets hemsidor "slumpmässig negativ variation" för "contingent negative variation".


    Reference: http://mesh.kib.ki.se/swemesh/swebrowse.cfm
Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
med eller utan etablerat orsakssamband


Explanation:
Först klistrar jag in definitionen från Merriam Webster. Jag tror du har alldeles rätt i din förmodan. Statistiskt sett kan två sakförhållanden alltid visa sig vid en viss typ av undersökning, och variera beroende av varandra, men rent empiriskt kan man inte säga att det existerar något orsakssamband, bara misstänka det. "Med eller utan etablerat orsakssamband" torde vara en typ av formulering som täcker det boken vill säga.

Ett exempel är att man sett en minskning av brottsligheten i de amerikanska stater som är minst restriktiva vad gäller abort, men det går därför inte att med hundra procents säkerhet fastställa att det är abortlagstiftningen som är orsak till detta - helt enkelt därför att andra variabler också kan påverka sakernas tillstånd.


Det finns mycket sannolikt också en statistisk term för detta, och jag återkommer om en stund om jag hittar någon passande.

Merriam-Webster's Unabridged:
Main Entry:1contingent
Pronunciation:k*n*tinj*nt
Function:adjective
Etymology:Middle English, from Middle French, from Latin contingent-, contingens, present participle of contingere to touch on all sides, happen, from com- + -tingere (from tangere to touch) * more at TANGENT

1 obsolete : in contact : TOUCHING
2 : of possible occurrence : likely but not certain to happen *a bogey's alarum of contingent grave results George Meredith*
3 a : happening by chance : affected by unforeseen causes or conditions : not patently necessary : unpredictable in occurrence or outcome *a contingent event* *floods contingent and unexpected* b : intended for use in exigent circumstances not completely foreseen c : unpredictable in outcome or effect because happening by chance and modified by unseen causes and unforeseen conditions *speaks so scornfully of the contingent and tentative character of scientific knowledge Sidney Hook*
4 a : dependent on, associated with, or conditioned by something else, sometimes indirectly or remotely *the continuance of the latter is wholly contingent on the presence of the former C.H.Grandgent* b : dependent for effect on or liable to modification by something that may or may not occur *a contingent estate* *a contingent legacy*
5 logic a : not necessary : not true a priori b of a proposition : capable of being proved true or false only by experience : EMPIRICAL, FACTUAL
6 : not necessitated : FREE used of human volition, action, or existence
synonyms see ACCIDENTAL

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-03 09:19:01 GMT)
--------------------------------------------------

Slog på kontingent i NE, och se där vad som dök upp:

2 filosofisk fackterm, använd i betydelsen \"tillfällig\" i motsats till \"nödvändig\". Empiriska sanningar av typen \"alla kaniner är växtätare\" är kontingenta, i motsats till \"2+2=4\" eller \"alla ungkarlar är ogifta\". Hur distinktionen mellan nödvändiga och kontingenta sanningar förhåller sig till distinktionen mellan kunskap a priori och kunskap a posteriori är omstritt; Saul Kripke har kritiserat den utbredda uppfattningen att dessa distinktioner sammanfaller.

Detta torde vara facktermen. Eftersom det är en familjeinriktad bok kanske du borde fundera på synonymen \"tillfällig(t) samband\" , eller kanske ännu hellre den mer svenskklingande formen \"tillfällighet\".

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 0 min (2004-03-03 11:05:03 GMT)
--------------------------------------------------

Det gamla hederliga \"osäker faktor\" kanske?

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 39 mins (2004-03-03 15:43:25 GMT)
--------------------------------------------------

Jag gjorde lite fler efterforskningar på terminologin som används vid regressionsanalys - alla som har läst statistik på högskolenivå skall känna till dessa termer - men jag hittade inget där som definitivt kan sägas motsvarar \"contingent\" på engelska i detta sammanhang.

Jag tycker fortfarande att mitt första förslag med \"orsakssamband\" är det bästa - att skriva något i stil med detta:

Oberoende variabler med tydligt orsakssamband till den beroende variabeln (t.ex. rökning som orsak till lungcancer) särskiljs inte från oberoende variabler som saknar ett säkert orsakssamband till den beroende variabeln (exempelvis variablerna ålder och sex för kronisk hjärtinsufficiens). Det görs heller ingen åtskillnad mellan påverkbara och ej påverkbara faktorer.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs 16 mins (2004-03-04 04:20:50 GMT)
--------------------------------------------------

Jag var tröttare än vanligt igår. Det ska naturligtvis vara ålder och KÖN. Oops.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack till alla tre! Alla svaren är värdefulla och jag har inte bestämt mig helt ännu, men Mårten har lagt ner mest jobb och ligger nog närmast vad jag tar till slut.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd: nice one
1 day1 hr
  -> Tack så mycket! :-)

agree  Henrik Brameus
1 day6 hrs