KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

adaptive-rate features

Swedish translation: funktioner för adaptiv frekvens


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:adaptive-rate features
Swedish translation:funktioner för adaptiv frekvens
Entered by: xxxMarianne

15:38 Aug 2, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / cardiology
English term or phrase: adaptive-rate features
Bradycardia pacing, including adaptive-rate features, is available to detect and treat bradyarrhythmias and to support the cardiac rhythm after defibrillation therapy. The device offers dual-chamber bradycardia features (atrial and/or ventricular pacing and sensing).
xxxMarianne
Belgium
funktioner för adaptiv pacingfrekvens
Explanation:
En annan tillverkare kallar detta för "adaptive pacing" och vill ha "adaptiv pacing" på svenska. En del föredrar "stimulering" i stället för "pacing".

Nu näms ju inte pacingen direkt i frasen, så om man vill vara mer originaltrogen får det väl bli enbart "funktioner för adaptiv frekvens".

Har inga andra referenser än önskemål och ordlistor från de två tillverkare jag jobbat för.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1funktioner för adaptiv pacingfrekvens
Folke Nettelblad
4frekvensanpassningsbara egenskaper (funktioner)Tornebohm
3Rytmanpassningsfunktioner
Mattias A


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Rytmanpassningsfunktioner


Explanation:
gissning

Mattias A
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
frekvensanpassningsbara egenskaper (funktioner)


Explanation:
tycker jag verkar stämma bättre....

Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 124

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
funktioner för adaptiv pacingfrekvens


Explanation:
En annan tillverkare kallar detta för "adaptive pacing" och vill ha "adaptiv pacing" på svenska. En del föredrar "stimulering" i stället för "pacing".

Nu näms ju inte pacingen direkt i frasen, så om man vill vara mer originaltrogen får det väl bli enbart "funktioner för adaptiv frekvens".

Har inga andra referenser än önskemål och ordlistor från de två tillverkare jag jobbat för.

Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 172

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: Mina kunder föredrar "adaptiv pacing".
3 hrs