KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

Peroxide Block

Swedish translation: peroxidasblockering


14:44 Oct 23, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / Laboratorieanalyssystem
English term or phrase: Peroxide Block
"HER2 Negative Control, 11 mL Contains ready-to-use mouse IgG at an equivalent concentration to the xxx Primary Antibody and 0.35% xxxxx™.**Peroxide Block**, 27 mL Contains 3% hydrogen peroxide.Post Primary, 27 mL Contains 10% (v/v) animal serum in tris-buffered saline and 0.09% xxx."

Samma som föregående fråga i övrigt. De uppenbara överstättningsalternativen hittar jag inte stöd för.
Mårten Sandberg
Swedish translation:peroxidasblockering
Explanation:
och detta är nu inte en färdig produkt? se ref. nedan där denna terminologi förekommer både oöversatt o. översatt

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2007-10-24 00:01:10 GMT)
--------------------------------------------------

jag läste fel i all hast o. trodde det stod "peroxidase" och inte "peroxid". Oftast blockerar man ju ett enzym, vilket i det här fallet peroxidas är. Men om det nu står peroxide då blir det väl "peroxidblockering" (såvida det inte står fel?)
finns ju också en referens för detta, se
http://www.cellmarque.com/pdf_files/international/Swedish/p6...
Din kund ser ju ut att ha sitt eget peroxidase block - det var det jag menade, då ska det väl inte översättas?
Selected response from:

Tornebohm
United States
Grading comment
Det skulle i slutändan behållas översättas. Tack äv till Sven ang. "misnomer".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5peroxidasblockeringTornebohm
4peroxidasblockerare
Sven Petersson


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
peroxide block
peroxidasblockering


Explanation:
och detta är nu inte en färdig produkt? se ref. nedan där denna terminologi förekommer både oöversatt o. översatt

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2007-10-24 00:01:10 GMT)
--------------------------------------------------

jag läste fel i all hast o. trodde det stod "peroxidase" och inte "peroxid". Oftast blockerar man ju ett enzym, vilket i det här fallet peroxidas är. Men om det nu står peroxide då blir det väl "peroxidblockering" (såvida det inte står fel?)
finns ju också en referens för detta, se
http://www.cellmarque.com/pdf_files/international/Swedish/p6...
Din kund ser ju ut att ha sitt eget peroxidase block - det var det jag menade, då ska det väl inte översättas?


    Reference: http://www.dakoab.se/prod_downloadpackageinsert.pdf?objectid...
Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 124
Grading comment
Det skulle i slutändan behållas översättas. Tack äv till Sven ang. "misnomer".
Notes to answerer
Asker: Vågar du oonfidence 5 med en enda träff? F.ö. (men det stod inte dig att veta) är reffen knuten till min kund - skulle helst se att det inte blir "självrefererande" (äv om inte jag översatt reffen). Vill du förklara din fråga?

Asker: Sedan tör väl översättningen av peroxide bli peroxid. Hur kommer peroxidas in?


16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
peroxide block
peroxidasblockerare


Explanation:
"Peroxide Block is used to block the endogenous peroxide enzymes that naturally occur in tissue sections." (See http://www.cellmarque.com/pdf_files/int/173.pdf; "peroxide block" is thus an American misnomer)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 650