KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

reprocessing

Swedish translation: återanvändning


13:37 Feb 18, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / reusable devices
English term or phrase: reprocessing
Det handlar om ett förfarande för återanvändning av medicintekniska produkter. I de olika stegen i "reprocessing"-processen ingår t.ex. rengöring och sterilisering men även logistik, d.v.s. hur produkten transporteras mellan olika stationer.

Vad sägs om *regenerering* (återvinning eller recirkulation känns lite mer "drastiskt", d.v.s. att man skrotar grejorna och återvinner själva råmaterialet, och det är ju inte vad det här handlar om).
Fredrik Vrang
Sweden
Swedish translation:återanvändning
Explanation:
tycker jag passar bäst

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2008-02-19 12:08:17 GMT)
--------------------------------------------------

renovering om det syftar på processen
JAg tycker att regenerering är något lite annorlunda, främst en kemiterm:
term: regenerering
definition: återbildning av ett ämne till ett skick i huvudsaklig överensstämmelse med det ursprungliga

regenere´ring, inom kemin processer vid vilka utgångstillståndet återbildas. Exempelvis regenereras en vätejonmättad jonbytare, som tagit upp andra positiva joner, genom sköljning med syra.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4återanvändningReino Havbrandt
3regenereringxxxLilian S-K


Discussion entries: 5





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
regenerering


Explanation:
Går helt på din egen linje. Regenerera betyder ju också "förnyas, återbildas"

xxxLilian S-K
Finland
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
återanvändning


Explanation:
tycker jag passar bäst

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2008-02-19 12:08:17 GMT)
--------------------------------------------------

renovering om det syftar på processen
JAg tycker att regenerering är något lite annorlunda, främst en kemiterm:
term: regenerering
definition: återbildning av ett ämne till ett skick i huvudsaklig överensstämmelse med det ursprungliga

regenere´ring, inom kemin processer vid vilka utgångstillståndet återbildas. Exempelvis regenereras en vätejonmättad jonbytare, som tagit upp andra positiva joner, genom sköljning med syra.


Example sentence(s):
  • Företagens medvetande om ekonomin i att återanvända sina verktyg och slipa om till som gott som nya, har ökat kraftigt

    Reference: http://www.alfatool.se/Aktuellt/Nyheter.aspx
Reino Havbrandt
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 99
Grading comment
Tack!
Notes to answerer
Asker: Återanvändning i all ära, men här handlar det ju om den *process* som *möjliggör* återanvändningen. Eller?