KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

back bleeding

Swedish translation: backflöde av blod


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:back bleeding
Swedish translation:backflöde av blod
Entered by: Tornebohm

18:47 Apr 21, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / kateterinförande
English term or phrase: back bleeding
Felaktig användning av XXXXXX kan orsaka luftembolism och "back bleeding".

kan inte komma på vad man använder för term här.......
Tornebohm
United States
backflöde av blod
Explanation:
Inte speciellt säker, men tror väl det är det.

--------------------------------------------------
Note added at 29 minuter (2008-04-21 19:17:16 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.lj.se/index.jsf?childId=6857&nodeId=31586&nodeTyp...

http://sas.vgregion.se/upload/SÄS/A Lokala anvisningar/CVK.p...

http://www.smittskyddvarmland.se/lokalanvorad/subcutanvenpor...
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack Folke! Bra referenser!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1reflux, återflöde av blodxxxLilian S-K
3backflöde av blod
Folke Nettelblad


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
backflöde av blod


Explanation:
Inte speciellt säker, men tror väl det är det.

--------------------------------------------------
Note added at 29 minuter (2008-04-21 19:17:16 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.lj.se/index.jsf?childId=6857&nodeId=31586&nodeTyp...

http://sas.vgregion.se/upload/SÄS/A Lokala anvisningar/CVK.p...

http://www.smittskyddvarmland.se/lokalanvorad/subcutanvenpor...


Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 172
Grading comment
Tack Folke! Bra referenser!!

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
reflux, återflöde av blod


Explanation:
Kan uppstå vid diverse medicinska tillstånd, ingrepp ex vid blodprovstagning, infusion med användning av katetrar etc

Example sentence(s):
  • Då de flesta provtagningsrör innehåller kemiska tillsatser, är det ytterst viktigt att ett eventuellt blodåterflöde från röret tillbaka in i venen ...

    Reference: http://vacuette.gbo.com/engressource/documents/6_Vacuette_IF...
xxxLilian S-K
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Dahlenius: Reflux är ett bra alternativ, 'blodreflux' kan användas om man vill vara tydlig.
2 hrs
  -> Tack så mycket Helena!

neutral  Folke Nettelblad: I sammanhanget kan det väl inte misstolkas, men jag tycker att man främst förknippar "återflöde av blod" med det venösa återflödet till hjärtat.
9 hrs