KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

public low-voltage power supply network

Swedish translation: allmänna lågspänningsnätet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:public low-voltage power supply network
Swedish translation:allmänna lågspänningsnätet
Entered by: Marie Eriksson

08:48 Mar 5, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Medical: Instruments
English term or phrase: public low-voltage power supply network
(Instrumentet) is suitable for use in all establishments other than domestic and those directly connected to the public low-voltage power supply network that supplies buildings used for domestic purposes.
Marie Eriksson
allmänna lågspänningsnätet
Explanation:
n

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-03-05 08:57:27 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.emcservices.se/index2.html?provning/typer.html~ma...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 33 mins (2004-03-05 10:22:12 GMT)
--------------------------------------------------

Min översättning baserar sig på översättning av instruktionsböcker för just medicinsk utrustning - som du ser i referensen är detta ett direktiv som gäller för sådan. Du kan alltså vara helt säker på att det här är rätt benämning.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack både två!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2det allmänna lågspänningsnätetBo Soderholm
4 +2allmänna lågspänningsnätetEKM


Discussion entries: 2





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
det allmänna lågspänningsnätet


Explanation:
dvs. det nät som förser oss med 380 V (fas till fas) och 220 V (fas till noll) nätspänning


    Egen erf.
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: jo, man kan bli lite förbryllad över "låg" för något som är rent dödligt vid felaktig hantering, men så är det nu...
31 mins
  -> Tack hans-Bertil! Jo, det är en något märklig, och missledande, benämning...

agree  Linn Arvidsson
3 hrs
  -> Tack Linn!

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
allmänna lågspänningsnätet


Explanation:
n

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-03-05 08:57:27 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.emcservices.se/index2.html?provning/typer.html~ma...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 33 mins (2004-03-05 10:22:12 GMT)
--------------------------------------------------

Min översättning baserar sig på översättning av instruktionsböcker för just medicinsk utrustning - som du ser i referensen är detta ett direktiv som gäller för sådan. Du kan alltså vara helt säker på att det här är rätt benämning.

EKM
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 44
Grading comment
Tack både två!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Det är rätt. "Lågspänning" är ju en beteckning ur kraftleverantörens synvinkel, som i kraftledningarna arbetar med högspänning.
3 hrs
  -> Tack - för medhåll och förtydligande! :-)

agree  Mario Marcolin
3 hrs
  -> Tack så mycket! :-)