KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

surgical smoke

Swedish translation: rök (från bränd vävnad)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:surgical smoke
Swedish translation:rök (från bränd vävnad)
Entered by: Mårten Sandberg

11:18 Jul 18, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / laboratorieutrustning
English term or phrase: surgical smoke
The CONMED Plume Management System is designed to remove smoke, aerosols and noxious odors produced by surgical smoke during laser and electrosurgical procedures

kirurgirök??
Anna-Marta Vlugt
Sweden
bränd vävnad
Explanation:
I sammanhanget låter det bra tycker jag. Att skriva "rök" två gånger blir inte så bra.
Låter kanske "hårt" men det är ju vad det är frågan om.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4diatermirök
Marcelo Tobar
3bränd vävnad
Mårten Sandberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bränd vävnad


Explanation:
I sammanhanget låter det bra tycker jag. Att skriva "rök" två gånger blir inte så bra.
Låter kanske "hårt" men det är ju vad det är frågan om.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 56
Grading comment
Tack!

2797 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
diatermirök


Explanation:
Kanske lite sent kommet, men jag tror att det är viktigt att få det rätt. Diatermirök är en etablerad term som syftar på de ångor som uppstår vid behandling av vävnader genom upphettning (exempelvis vid hårborttagning).


    Reference: http://www.google.se/
Marcelo Tobar
Chile
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in SwedishSwedish