KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

dopaminergically innervated striatal

Swedish translation: områden med dopaminerga neuron i striatum


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dopaminergically innervated striatal
Swedish translation:områden med dopaminerga neuron i striatum
Entered by: Folke Nettelblad

08:21 Oct 31, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / Produktresume
English term or phrase: dopaminergically innervated striatal
Hej!

Jag skulle behöva er hjälp igen. Så här står det i den engelska texten "It is probable, that constituents also bind to dopaminergically innervated striatal and mesolimbic areas of the brain".

/Camilla
Camilla Eckard
områden med dopaminerga neuron i striatum
Explanation:
Fullständigt namn på striatum är corpus striatum, men man använder nog oftast bara striatum. Mer ordagrant vore förstås "dopaminergt innerverade områden...." men jag tycker inte att man uttrycker sig så.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen Folke!

Tack även ni andra som har kommit med förslag.

Hälsningar
Camilla
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1dopaminergt innerverade striatalaxxxBirgitta G
5dopamininnerverade striatalaTornebohm
3områden med dopaminerga neuron i striatum
Folke Nettelblad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
områden med dopaminerga neuron i striatum


Explanation:
Fullständigt namn på striatum är corpus striatum, men man använder nog oftast bara striatum. Mer ordagrant vore förstås "dopaminergt innerverade områden...." men jag tycker inte att man uttrycker sig så.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 310
Grading comment
Tack för hjälpen Folke!

Tack även ni andra som har kommit med förslag.

Hälsningar
Camilla

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
dopamininnerverade striatala


Explanation:
och mesolimbiska områden i hjärnan

är väl enklast....

Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 57

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
dopaminergt innerverade striatala


Explanation:
är mitt förslag

xxxBirgitta G
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 155

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NadjaD
2 days34 mins
  -> Tack!