KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

sample blank correction

Swedish translation: korrigering för blankprov


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sample blank correction
Swedish translation:korrigering för blankprov
Entered by: gunvor

07:35 Jul 5, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Science - Medical: Pharmaceuticals / pharmacology
English term or phrase: sample blank correction
Laboratory tests
gunvor
korrigering för blankprov
Explanation:
Eller något liknande. Ett blankprov är väl ett prov som inte innehåller något av substansen som ska testas, men väl något annat material (t ex destillerat vatten) som man även blandar med provmaterialet (t ex blod).
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
Tack, det var ungefär vad jag räknat ut, men känns bra med bekräftelse.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3korrigering för blankprov
Roger Sjölander
2korrigering av provsvarAnna, citato


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
korrigering av provsvar


Explanation:
Lite svårt utan kontext men jag gissar:
enl Norstedts:
sample=sampel, stickprov, prov
blank=blankett, formulär (AE)
correction=korrigering

Alltså: det papper som ska fyllas i av labbpersonalen med testresultat (brukar väl kallas provsvar) ska korrigeras

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
korrigering för blankprov


Explanation:
Eller något liknande. Ett blankprov är väl ett prov som inte innehåller något av substansen som ska testas, men väl något annat material (t ex destillerat vatten) som man även blandar med provmaterialet (t ex blod).

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack, det var ungefär vad jag räknat ut, men känns bra med bekräftelse.