KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

pass metabolism

Swedish translation: första-passage-metabolism; first-pass-metabolism


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase: pass metabolism
Swedish translation:första-passage-metabolism; first-pass-metabolism
Entered by: xxxLilian S-K

09:26 Feb 13, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: pass metabolism
"Methadone delays the absorption and increases the first pass metabolism of stavudine which results in a decreased bioavailability of this medicine."
Söker medicinsk uttryck för "pass metabolism".
xxxLilian S-K
Finland
första-passage-metabolism; first-pass-metabolism
Explanation:
Uttrycket omfattar hela "first pass metabolism".

Det gäller för läkemedel som sväljs. Eftersom allt blod från mage och tarm samlas ihop till vena porta och sedan passerar genom levern, komemr en stor del av det absorberade läkemedlet att inaktiveras av levern under denna "första passage". Det är det som kallas "första-passagen-metabolism".

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2009-02-13 09:36:39 GMT)
--------------------------------------------------

OBS! I den sista meningen ovan råkade jag skriva "första-passageN-metabolism". Det skall vara obestämd form, "första-passage-metabolism".

Antalet bindestreck kan variera, men jag brukar använda två.

http://kwb.ki.se/navigation/utbildningsprogram/Medicinskinfo...

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp...
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack Folke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3första-passage-metabolism; first-pass-metabolism
Folke Nettelblad
4förstapassagemetabolism
Peter Beck


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förstapassagemetabolism


Explanation:
First pass metabolism enligt wikipedia.

Example sentence(s):
  • Plasmakoncentrationerna av rizatriptan kan öka vid samtidig tillförsel av propranolol. Denna ökning beror högst sannolikt på interaktion i samband med förstapassagemetabolism av de båda läkemedlen.

    Reference: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?Spec...
    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rstapassagemetabolism
Peter Beck
Sweden
Native speaker of: Swedish

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
first pass metabolism
första-passage-metabolism; first-pass-metabolism


Explanation:
Uttrycket omfattar hela "first pass metabolism".

Det gäller för läkemedel som sväljs. Eftersom allt blod från mage och tarm samlas ihop till vena porta och sedan passerar genom levern, komemr en stor del av det absorberade läkemedlet att inaktiveras av levern under denna "första passage". Det är det som kallas "första-passagen-metabolism".

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2009-02-13 09:36:39 GMT)
--------------------------------------------------

OBS! I den sista meningen ovan råkade jag skriva "första-passageN-metabolism". Det skall vara obestämd form, "första-passage-metabolism".

Antalet bindestreck kan variera, men jag brukar använda två.

http://kwb.ki.se/navigation/utbildningsprogram/Medicinskinfo...

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp...

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 310
Grading comment
Tack Folke!
Notes to answerer
Asker: Som vanligt ett klokt och uttömmande svar av dig Folke! Tack för all kunskap du förmedlar! H Lilli


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bertil Andreazon
18 mins

agree  Tornebohm
6 hrs

agree  Tania Samuelsson
8 hrs