KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

over time

Swedish translation: har långtidseffekt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:maintained efficacy over time
Swedish translation:har långtidseffekt
Entered by: xxxBirgitta G

12:03 Mar 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: over time
XXX has a rapid onset of action and a maintained efficacy over time.

"över tiden" låter väl lite svengelskt?
xxxBirgitta G
Sweden
xxx är snabbverkande och har långtidseffekt
Explanation:
Charge per source word and cut the deadwood!

:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Suveränt! Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4xxx är snabbverkande och har långtidseffekt
Sven Petersson
4på siktReino Havbrandt
4i längden, över en längre tidKristina Thorne
3fortsatt
Lisa Lloyd


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
i längden, över en längre tid


Explanation:
come to mind

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4

48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fortsatt


Explanation:
...och en fortsatt bibehållen effekt - är inte en exakt översättning men det som känns mest rätt på svenska IMHO

skulle fungera bra i en text om t.ex. insulin, där det är underförstått att det är viktigt att läkemedlet agerar snabbt samt att effekten bibehålls tills det är dags för nästa spruta

Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
på sikt


Explanation:
eller under lång tid

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 25

56 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
xxx är snabbverkande och har långtidseffekt


Explanation:
Charge per source word and cut the deadwood!

:o)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 240
Grading comment
Suveränt! Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd: :o) helt rätt!!!
18 mins
  -> Thank you very much!

agree  Reino Havbrandt: Alldeles utmärkt förslag! Just så bör man göra.
23 mins
  -> Thank you very much!

agree  Linn Arvidsson
33 mins
  -> Thank you very much!

agree  Kristina Thorne: Mycket bra!
47 mins
  -> Thank you very much!