KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

hyposideremic inflammatory anaemia

Swedish translation: inflammatoriskt betingad järnbristanemi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hyposideremic inflammatory anaemia
Swedish translation:inflammatoriskt betingad järnbristanemi
Entered by: xxxBirgitta G

18:26 Mar 27, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: hyposideremic inflammatory anaemia
Hyposideremic inflammatory anaemi:
This is one of the most common causes of cancer-related anaemia. Though pathophysiological mechanisms responsible for this anaemia subtype are not well known, an iron metabolism abnormality (deficit of iron re-use from medullar macrophages) and the production of inflammatory cytokines in response to the tumour are incriminated.
xxxBirgitta G
Sweden
Inflammatoriskt betingad järnbristanemi
Explanation:
eller som man också brukar säga "järnbristanemi sekundärt till inflammation"

Egen erfarenhet såsom hematolog. Sideropen kan man också använda, det beror ju lite på vilka som ska läsa detta
Selected response from:

Tornebohm
United States
Grading comment
Tack så mycket till er alla!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Inflammatoriskt betingad järnbristanemiTornebohm
3 +1(sideropen) inflammatoriskt betingad anemi; (sideropen) inflammationsanemi
Folke Nettelblad
2se nedan
Erik Hansson


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
se nedan


Explanation:
Troligtvis något i kombination med "sideropen anemi".
Hittade inga träffar på "hyposideropen"
Tyvärr kan jag inte på rak arm ge dig en adekvat översättning, men se länken nedan.


    Reference: http://www.sos.se/epc/klassifi/FILER/kap03.pdf
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
(sideropen) inflammatoriskt betingad anemi; (sideropen) inflammationsanemi


Explanation:
Sideropen är det vanliga ordet på svenska, även om man kanske inte behöver det i sammanhanget. Hyposideropen som Erik nämner blir väl lite tautologiskt?


    Reference: http://www.kulturfonden.fi/fls/flsh198/Pettersson%20PgM.pdf
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5720 - 55k
Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 310

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  HosseinA: Inflammatoriskt betingad anemi / sekundäranemi‎
38 mins
  -> Motehshakeram!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Inflammatoriskt betingad järnbristanemi


Explanation:
eller som man också brukar säga "järnbristanemi sekundärt till inflammation"

Egen erfarenhet såsom hematolog. Sideropen kan man också använda, det beror ju lite på vilka som ska läsa detta

Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 57
Grading comment
Tack så mycket till er alla!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
10 hrs

neutral  Folke Nettelblad: Funderade även på denna lösning, men är det inte så att järnbristanemi ofta används snävt om primär järnbrist (p.g.a. kost eller blödningar) och faktiskt sätts i motsats till sekundär anemi? I och för sig ger ju texten en definition så inge risk för miss
18 hrs
  -> ja det är riktigt, men man har också låga järnvärden. Mekanismen är oklar o. järnbehandling är utan effekt. laboratoriemääsigt liknar anemin mest en järnbrist men andra markörer talar också för inflammation.