KudoZ home » English to Swedish » Medical

untreated block of (atrioventricular conduction)

Swedish translation: obehandlat AV-block


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:untreated block of atrioventricular conduction
Swedish translation:obehandlat AV-block
Entered by: Marie Eriksson

13:07 Mar 5, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: untreated block of (atrioventricular conduction)
Ögonmedicin som man inte ska använda om man bl.a. lider av block of atrioventricular conduction.
Problemet är "block of". Enligt Cressy är atrioventricular conduction = atrioventrikulär överledning.

(Denna fråga gick ut till Yahoo-gruppen Samspråk igår, men på Yahoo är "rörmokaren" i arbete och man vet aldrig när han tänker släppa igenom mail.)
Marie Eriksson
obehandlat atrioventrikulärt block (AV-block)
Explanation:
Det står som kontraindikation i FASS under olika beta-blockerare o. man brukar prata AV-block I-II

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 16:55:51 (GMT)
--------------------------------------------------

ref.:http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?Spec...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 22:58:21 (GMT)
--------------------------------------------------

eller
\"atrioventrikulart retledningsblock\"
Selected response from:

Tornebohm
United States
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5obehandlat atrioventrikulärt block (AV-block)Tornebohm
4 -1blockad
Tore Feuk


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
blockad


Explanation:
se www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?DocID=7911...

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tornebohm: se min komm.
22 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
obehandlat atrioventrikulärt block (AV-block)


Explanation:
Det står som kontraindikation i FASS under olika beta-blockerare o. man brukar prata AV-block I-II

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 16:55:51 (GMT)
--------------------------------------------------

ref.:http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?Spec...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 22:58:21 (GMT)
--------------------------------------------------

eller
\"atrioventrikulart retledningsblock\"


Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583
Grading comment
Tack så mycket!