KudoZ home » English to Swedish » Medical

presenting with presumed recent disease progression

Swedish translation: ...som uppvisar (presenterar sig) nya tecken på trolig (förmodad) progress av sjukdomen


08:31 May 21, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: presenting with presumed recent disease progression
Jag får ingen bra svenska av detta:
"Trials have also shown benefits ot this treatment in the management of patients with CNV secondary to AMD composed of occult with no classic CNV, presenting with presumded recent disease progression,..."
Marie Eriksson
Swedish translation:...som uppvisar (presenterar sig) nya tecken på trolig (förmodad) progress av sjukdomen
Explanation:
ett förslag?
Selected response from:

Tornebohm
United States
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5...som uppvisar (presenterar sig) nya tecken på trolig (förmodad) progress av sjukdomenTornebohm
4som söker behandling för...EKM


  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
...som uppvisar (presenterar sig) nya tecken på trolig (förmodad) progress av sjukdomen


Explanation:
ett förslag?

Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583
Grading comment
Tack.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
som söker behandling för...


Explanation:
som söker behandling/konsultation för sjukdom som nyligen förvärrats.

som söker beh./konsultation för på senare tid tilltagande sjukdom.

Skulle jag nog uttrycka det.

Present with är "att söka behandling för" i detta sammanhang.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 10:14:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag missade \"presumed\"... \"som söker för sjukdom som uppvisar tecken på att ha förvärrats på senare tid. \"

Kanske. Krånglig mening.


    Cressy medical and pharmaceutical dictionary, egna funderingar
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934