KudoZ home » English to Swedish » Medical

ambient specimens

Swedish translation: miljöprover


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ambient specimens
Swedish translation:miljöprover
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

19:48 Aug 26, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: ambient specimens
prover av något slag. Har tyvärr inte mera kontext.
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
miljöprov
Explanation:
Man testar omgivningen/miljön av t.ex. insulin som fraktats från en plats till en annan. (Bara ett av många exempel)
Selected response from:

Gabriella Jönsson
Sweden
Grading comment
Tack alla som svarat. Det här är nästan omöjligt att avgöra med så dålig kontext som jag hade (och kunden kan inte ge bättre), men Gabriella svarade först...
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5miljöprov
Gabriella Jönsson
1prover från omgivning/närliggande prover
Anette Herbert


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
miljöprov


Explanation:
Man testar omgivningen/miljön av t.ex. insulin som fraktats från en plats till en annan. (Bara ett av många exempel)


    Reference: http://www.vastragotaland.net/zv0008/Miljoprov.pdf
    Reference: http://intra.hs.sll.se/labmedicin/lab/baktlab/hygien/miljopr...
Gabriella Jönsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 101
Grading comment
Tack alla som svarat. Det här är nästan omöjligt att avgöra med så dålig kontext som jag hade (och kunden kan inte ge bättre), men Gabriella svarade först...

51 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
prover från omgivning/närliggande prover


Explanation:
eller omgivande specimen är mitt förslag.(Det kan ju vara prover från omgivande vävnad men svårt att säga utan sammanhang, ett exempel nedan.)
Det låter lite konstigt för något kan omge ett specimen t.ex luft (ambient air) men att ett specimen är omgivande verkar säga emot sig självt.



    Norstedts
    Reference: http://216.239.39.100/search?q=cache:OFMEGEISYQ4C:internetse...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478