KudoZ home » English to Swedish » Medical

hardiness

Swedish translation: moståndskraft/härdighet/tålighet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hardiness
Swedish translation:moståndskraft/härdighet/tålighet
Entered by: Mario Marcolin

11:52 Oct 20, 2002
English to Swedish translations [Non-PRO]
Medical
English term or phrase: hardiness
personally hardiness
moståndskraft
Explanation:
även härdighet (ssk om växter). eller stresstålighet->
cf 1)
"En del individer har en speciell förmåga att "buffra" mot
stress och utbrändhet. Dessa personer har utvecklat en
utpräglad stresstålighet en "hardiness". Denna personliga
värderingsvariabel tycks motverka utbrändhet. Hardinessär ett uttryck myntat av Kobaza en kvinnlig forskare. Hardiness skulle kunna översättas med "stresstålighet". Senaresforskning har visat att personer med hardiness inte tycks bli utbrända i samma utsträckning som personer utan denna egenskap"
2)
"Psychological hardiness is the resistance we have to stress, anxiety, and depression. It includes the ability
to withstand grief and accept the loss of one's loved ones which is critical for survival. When a person climbs the top of the age pyramid, he or she stands alone at the peak.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-20 14:34:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Personligen skulle jag använda \"härdighet\" som etymologiskt ligger nära \"hardiness\".
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack för svaret!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3moståndskraft
Mario Marcolin
5tålighet
Anette Herbert
5mod, fräckhet, djärvhetHans-Bertil Karlsson


Discussion entries: 1





  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
mod, fräckhet, djärvhet


Explanation:
according to Wordfinder Prisma

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
moståndskraft


Explanation:
även härdighet (ssk om växter). eller stresstålighet->
cf 1)
"En del individer har en speciell förmåga att "buffra" mot
stress och utbrändhet. Dessa personer har utvecklat en
utpräglad stresstålighet en "hardiness". Denna personliga
värderingsvariabel tycks motverka utbrändhet. Hardinessär ett uttryck myntat av Kobaza en kvinnlig forskare. Hardiness skulle kunna översättas med "stresstålighet". Senaresforskning har visat att personer med hardiness inte tycks bli utbrända i samma utsträckning som personer utan denna egenskap"
2)
"Psychological hardiness is the resistance we have to stress, anxiety, and depression. It includes the ability
to withstand grief and accept the loss of one's loved ones which is critical for survival. When a person climbs the top of the age pyramid, he or she stands alone at the peak.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-20 14:34:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Personligen skulle jag använda \"härdighet\" som etymologiskt ligger nära \"hardiness\".


    Reference: http://216.239.51.100/search?q=cache:O1noyJFFyJwC:www.consul...
    Reference: http://www.mindpub.com/art095.htm
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Tack för svaret!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: stresstålighet
2 hrs

agree  Paul Svensson: stresstålighet
2 hrs

agree  EKM: stresstålighet, sa Bull
7 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
tålighet


Explanation:
personlig tålighet


    Norstedts stora svensk engelska
    Reference: http://www.svensknlp.nu/Foretag/stress_och_nlp.htm
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478