KudoZ home » English to Swedish » Medical

transgastric

Swedish translation: transventrikulär/ transgastrisk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:transgastric
Swedish translation:transventrikulär/ transgastrisk
Entered by: Hanna Valenta

22:35 Oct 29, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: transgastric
Jejunal feeding tube
Hanna Valenta
Sweden
transventrikulär
Explanation:
eller transgastrisk

gastric - gastrisk; mag-; ventrikel-

trans - trans-

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 23:01:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag kan inte påvisa dessa termers faktiska användning, men vilken svensk läkare som helst kommer att förstå ovanstående eftersom de respektive delarna ingår i flera vanliga medicinska förkortningar.


trans- = bort-; på andra sidan; genom-, över-
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5transventrikulärEKM
5 -1en matsond som går genom ventrikeln till jejunumTornebohm


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
transventrikulär


Explanation:
eller transgastrisk

gastric - gastrisk; mag-; ventrikel-

trans - trans-

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 23:01:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag kan inte påvisa dessa termers faktiska användning, men vilken svensk läkare som helst kommer att förstå ovanstående eftersom de respektive delarna ingår i flera vanliga medicinska förkortningar.


trans- = bort-; på andra sidan; genom-, över-


    Cressy, Lindskog
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
en matsond som går genom ventrikeln till jejunum


Explanation:
transgastric betyder att något går i genom magsäcken, i det här fallet en sond
ventrikulär är helt fel o. syftar på hjärtat - där finns också ventriklar!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-30 00:58:26 (GMT)
--------------------------------------------------

om Du vill förkovra Dig lite står mycket lävärt här:
www.infomedica.se/handboken/Enteral_nutrition.htm

Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  ScanTrans: för sonder används sondnäring eller näringssond istf matsond
4341 days