KudoZ home » English to Swedish » Medical

embossing

Swedish translation: goffrering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:embossing
Swedish translation:goffrering
Entered by: Sven Petersson

10:03 Jan 12, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: embossing
embossing of paper towel

Can one use "prägling", or is there a better word?
Sven Petersson
Sweden
varmprägling, goffrering
Explanation:
Med prägling avses deformering av materialet.

Varmprägling används för överförande av färg/färgad plast till ett material. Det 'bränns fast' på tex papper, plast, läder och andra mjuka material.

NE:
goffre_ring (av goffrera, av fr. gaufrer 'krusa', till gaufre 'vaxkaka', 'våffla', ett ord av germanskt ursprung), gauffrering, metod för inpressning av mönster på tyg, läder m.m. med hjälp av heta järn eller graverade valsar. En sort åstadkommer moaréverkan. I svensk dräktlitteratur har ordet ur etymologisk synpunkt felaktigt använts för en tät veckbildning (jfr ¤plissering).


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 10:58:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Mitt agree till HBK skall naturligtvis vara \'Disagree\'


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 11:16:35 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Mitt agree till HBK skall naturligtvis vara \'Disagree\'
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1präglingHans-Bertil Karlsson
5varmprägling, goffrering
Mats Wiman
4 -1prägling, mönsterpressning, goffrera (väv)
Tore Feuk


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
prägling, mönsterpressning, goffrera (väv)


Explanation:
Jag tycker personligen mönsterpressning låter hyfsat även om Engström skriver att det gäller plast.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Tveksamt på en pappershandduk knappast kan behålla resultatet utan att bestå av färg. Se nedan!
8 mins

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
prägling


Explanation:
Nedanstående text är hämtad från Svenska Stämpelfabrikens webbsajt:

Präglings-tänger

Vitprägling - exklusiv märkning
ger en exklusiv prägel åt dokument, brev, kuvert mm. Präglingen kan bestå av logotyper, namn, initialer eller exlibris. Vitprägling är också ett elegant sätt att garantera äktheten på viktiga handlingar.


    Reference: http://www.stampelfabriken.se
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Tveksamt på en pappershandduk knappast kan behålla resultatet utan att bestå av färg. Se nedan!
3 mins
  -> ok

42 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
varmprägling, goffrering


Explanation:
Med prägling avses deformering av materialet.

Varmprägling används för överförande av färg/färgad plast till ett material. Det 'bränns fast' på tex papper, plast, läder och andra mjuka material.

NE:
goffre_ring (av goffrera, av fr. gaufrer 'krusa', till gaufre 'vaxkaka', 'våffla', ett ord av germanskt ursprung), gauffrering, metod för inpressning av mönster på tyg, läder m.m. med hjälp av heta järn eller graverade valsar. En sort åstadkommer moaréverkan. I svensk dräktlitteratur har ordet ur etymologisk synpunkt felaktigt använts för en tät veckbildning (jfr ¤plissering).


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 10:58:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Mitt agree till HBK skall naturligtvis vara \'Disagree\'


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 11:16:35 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Mitt agree till HBK skall naturligtvis vara \'Disagree\'



    Professional experience+NE
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: jag undrar om man verkligen kostar på en papershanduk en så dyr process ?? Men även kallprägling bör ju fungera då pappersdukarna ju är ganska uppfluffade (??) med luft
13 mins