KudoZ home » English to Swedish » Medical

tissue smoke plume

Swedish translation: Rökplym av vävnad och aerosoler


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tissue smoke plume
Swedish translation:Rökplym av vävnad och aerosoler
Entered by: Elpida Karapidaki

14:45 May 19, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: tissue smoke plume
When using energy-based instruments (electrosurgery or laser), there are concerns about the carcinogenic and infectious potential of the by-products, such as tissue smoke plume and aerosols.
Marie Eriksson
Rökplym av vävnad och aerosoler
Explanation:
smoke plume= rökplym

Häls
Elpida

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-20 00:32:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Se Atmosfärkemi

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-20 00:38:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Ex.

\"När man undersöker förekomst av giftiga ämnen i rökplymer från industrier
gör man det genom att fokusera en parallell laserstråle med ursprunglig ...osv
Selected response from:

Elpida Karapidaki
Greece
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Rökplym av vävnad och aerosoler
Elpida Karapidaki
3rök av bränd vävnadmyrwad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rök av bränd vävnad


Explanation:
"such as tissue smoke plume and aerosols" bör väl kunna översättas med "rök och partiklar av bränd vävnad".

Den betydelse för "plume" jag hittat är "fjäder, plym, fjäderbuske", men skulle det bli ett rökmoln, har väl behandlingen misslyckats?

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6075

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Rökplym av vävnad och aerosoler


Explanation:
smoke plume= rökplym

Häls
Elpida

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-20 00:32:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Se Atmosfärkemi

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-20 00:38:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Ex.

\"När man undersöker förekomst av giftiga ämnen i rökplymer från industrier
gör man det genom att fokusera en parallell laserstråle med ursprunglig ...osv


Elpida Karapidaki
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 184