KudoZ home » English to Swedish » Medical

check valve (with the functions described below)

Swedish translation: tryckstyrd envägsventil (in this context only)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:check valve (with the functions described below)
Swedish translation:tryckstyrd envägsventil (in this context only)
Entered by: Sven Petersson

11:16 May 24, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: check valve (with the functions described below)
An in line valve that permits flow in one direction only AND only if the pressure difference over the valve exceeds a preset value.
Sven Petersson
Sweden
övertrycksbackventil
Explanation:
var och en av dessa funktioner är ju kända var för sig - övertrycksventil och backventil.

Antingen kan du ju sätta samman dessa till en enda (och "egen" term) eller använda:

Backventil med övertrycksfunktion.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4övertrycksbackventilHans-Bertil Karlsson
3 +1backventilmyrwad


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
backventil


Explanation:
"check valve" betyder ju backventil, vilket också framgår av texten. Om trycket i backriktningen kan ställas in, är det en reglerbar backventil. Vad jag vet finns det ingen svensk benämning på en sådan backventil.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
1 day2 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
övertrycksbackventil


Explanation:
var och en av dessa funktioner är ju kända var för sig - övertrycksventil och backventil.

Antingen kan du ju sätta samman dessa till en enda (och "egen" term) eller använda:

Backventil med övertrycksfunktion.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265