KudoZ home » English to Swedish » Medical

pneumenitis

Swedish translation: pneumonitis


12:08 Jul 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: pneumenitis
Aspiration into lungs may cause chemical pneumenitis.

Utdrag från ett säkerhetsdatablad (MSDS).

Hittade även på nätet att det kallas för "Metal Fume Fever".

Tack på förhand!
Vänligen,
Katarina
Katarina Bovin
Swedish translation:pneumonitis
Explanation:
Verkar vara felstavat
NE
pneumoni_t [pn3v-] (nylat. pneumoni_tis, av grek. pneuman [pn3u_-] 'lunga'), form av lunginflammation där de sjukliga förändringarna finns i lungblåsorna (alveolerna) snarare än i de nedre luftrören som vid andra former av sjukdomen. Många mikroorganismer kan orsaka pneumonit, t.ex. virus, främst influensavirus, och svamparter, t.ex. Aspergillus-arter och ¤Pneumocystis carinii. Vid svår pneumonit är huvudsymtomet oförmåga att syrsätta blodet, eftersom förmågan för syre och koldioxid att vandra till resp. från blodet genom lungblåsornas väggar försämras. För vissa av de infektioner som orsakar pneumonit finns behandling, dock saknas effektiv behandling för de flesta av de virusinfektioner som kan orsaka sjukdomen.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack Mats!
Med ett "o" istället för "e", bekräftades ditt svar även i min medicinska ordbok.
Ha en trevlig helg!
Vänligen,
Katarina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5pneumonit
Lisa Lloyd
4pneumonitis
Mats Wiman


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pneumonitis


Explanation:
Verkar vara felstavat
NE
pneumoni_t [pn3v-] (nylat. pneumoni_tis, av grek. pneuman [pn3u_-] 'lunga'), form av lunginflammation där de sjukliga förändringarna finns i lungblåsorna (alveolerna) snarare än i de nedre luftrören som vid andra former av sjukdomen. Många mikroorganismer kan orsaka pneumonit, t.ex. virus, främst influensavirus, och svamparter, t.ex. Aspergillus-arter och ¤Pneumocystis carinii. Vid svår pneumonit är huvudsymtomet oförmåga att syrsätta blodet, eftersom förmågan för syre och koldioxid att vandra till resp. från blodet genom lungblåsornas väggar försämras. För vissa av de infektioner som orsakar pneumonit finns behandling, dock saknas effektiv behandling för de flesta av de virusinfektioner som kan orsaka sjukdomen.



    NE = Swedish National Encyclopedia
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478
Grading comment
Tack Mats!
Med ett "o" istället för "e", bekräftades ditt svar även i min medicinska ordbok.
Ha en trevlig helg!
Vänligen,
Katarina

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
pneumonit


Explanation:
Håller med Mats om att det är felstavat i orginalet, men pneumonit är den form som används inom sjukvården idag. Pneumonit är en form av interstitiell lunginflammation som bl a kan orsakas av giftiga gaser.

Lindskogs bekräftar. Se även ref.

Jag vet att jag är sent ute, men rätt ska vara rätt! :)

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 1 min (2003-07-05 16:10:05 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

originalet, appropå felstavning :)


    Reference: http://www.sos.se/epc/klassifi/FILER/kap10.pdf
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143