KudoZ home » English to Swedish » Medical

FLUORO-2DESOXY-D-GLUCOSE

Swedish translation: fluoro-2-desoxy-D-glykos


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:FLUORO-2DESOXY-D-GLUCOSE
Swedish translation:fluoro-2-desoxy-D-glykos
Entered by: Monica Berntsson

01:21 Jul 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: FLUORO-2DESOXY-D-GLUCOSE
Aktiva ämnen i en injicerbar lösning, radioaktiv medicin.
Monica Berntsson
Sweden
fluoro-2-desoxy-D-glykos
Explanation:
Rätt många träffar på Google som gäller behandling med radioaktiv medicin
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fluor-2-deoxy-D-glukos
Folke Nettelblad
4fluoro-2-desoxy-D-glykosmyrwad


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fluoro-2-desoxy-D-glykos


Explanation:
Rätt många träffar på Google som gäller behandling med radioaktiv medicin

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067
Grading comment
Tack!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fluor-2-deoxy-D-glukos


Explanation:
Du har ju redan fått svar, men jag vill ändå påpeka att jag som kemist skulle föredra ovanstående stavning.

Kanske blir det ännu tydligare med "2-fluor-2-deoxy-D-glukos", men originalförfattaren kan ju ha något syfte med att utelämna den första tvåan.

Av mina ändringar av stavningen är det "glukos" i stället för "glykos" som jag är mest bestämd på. Glykos är inte felaktig, men används normalt inte (längre) i detta sammanhang.

Fluoro och desoxy förekommer också på svenska, så ingen skulle behöva tveka om vad som avses, men jag tror att den mest korrekta stavnigen är den jag föreslår.

Folke Nettelblad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2563