ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Medical

liquid binding material/acid binders/universal binders

Swedish translation: (vätske)absorberande material/syrabindande medel/universalabsorbent

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:liquid binding material/acid binders/universal binders
Swedish translation:(vätske)absorberande material/syrabindande medel/universalabsorbent
Entered by: Sven Petersson

16:49 Oct 14, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: liquid binding material/acid binders/universal binders
From source (säkerhetsdatablad; 6. Åtgärder vid spill/utsläpp):

"Absorb with liquid binding material (sand, diatomite, acid binders, universal binders, sawdust)."

Please provide reference!
Sven Petersson
Sweden
(vätske)absorberande material/syrabindande medel/universalabsorbent
Explanation:
se ref.

Tycker not att man som i första exemplet kan skippa "vätske-", men det lämnar jag upp till dig, Sven ;o)

Författningar år 1993
... användning av absorberande material (t.ex. sand, kiselgur, syrabindande medel,
universalabsorbent, sågspån...), borttagning av gaser/dunster med vatten ...
www.finlex.fi/linkit/fs/19930779

PDF]VARUINFORMATIONSBLAD
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... Samla upp spill med absorberande material (t. ex. sand, kiselgur eller universalabsorbent).
Använd tättslutande behållare vid avfallshantering. ...
www.swedhandling.com/pdf/55.pdf
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
:o)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5vätskeabsorberande material/sura bindemedel/universalbindemedel
Mats Wiman
5(vätske)absorberande material/syrabindande medel/universalabsorbent
Lisa Lloyd
2vätskebindande material/syrabindande material/universalbindemedelReino Havbrandt


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
vätskeabsorberande material/sura bindemedel/universalbindemedel


Explanation:
Professional experience

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vätskebindande material/syrabindande material/universalbindemedel


Explanation:
k

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
(vätske)absorberande material/syrabindande medel/universalabsorbent


Explanation:
se ref.

Tycker not att man som i första exemplet kan skippa "vätske-", men det lämnar jag upp till dig, Sven ;o)

Författningar år 1993
... användning av absorberande material (t.ex. sand, kiselgur, syrabindande medel,
universalabsorbent, sågspån...), borttagning av gaser/dunster med vatten ...
www.finlex.fi/linkit/fs/19930779

PDF]VARUINFORMATIONSBLAD
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... Samla upp spill med absorberande material (t. ex. sand, kiselgur eller universalabsorbent).
Använd tättslutande behållare vid avfallshantering. ...
www.swedhandling.com/pdf/55.pdf

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
:o)