KudoZ home » English to Swedish » Medical

mixed genotype

Swedish translation: blandad genotyp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mixed genotype
Swedish translation:blandad genotyp
Entered by: Lisa Lloyd

15:01 Nov 1, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: mixed genotype
If the patient has a mixed genotype (e.g. genotypes 1 and 2)... blandgenotyp? blandade anlag?

Tacksam för ref.!

:o) Lisa
Lisa Lloyd
Blandad genotyp
Explanation:
Direkt från ref. material som tillhandahållits av Roche Pharmaceuticals. En sökning på "genotyp" samt "och" ger många träffar på Google, dessutom.
mvh,
Ingrid Abramson
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
tack Ingrid!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Blandad genotyp
Ingrid Abramson
4 +1blandad genuppsättning
Ulla Lundquist


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
blandad genuppsättning


Explanation:
eventuellt

Ulla Lundquist
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 87

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 hrs

neutral  EKM: Bra för texter till lekmän och patienter, men i detta fall tror jag på genotyp.
17 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Blandad genotyp


Explanation:
Direkt från ref. material som tillhandahållits av Roche Pharmaceuticals. En sökning på "genotyp" samt "och" ger många träffar på Google, dessutom.
mvh,
Ingrid Abramson


Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
tack Ingrid!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Ja, man pratar om "genotyper" och "fenotyper" inom genetiken - "genotyp" "anlagstyp" (Cressy), "genotyp" (Nationalencyklopedin [ger även genuppsätning, iofs]).
13 hrs

agree  JessicaC
3 days17 hrs