KudoZ home » English to Swedish » Medical

spiked

Swedish translation: spetsad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spiked
Swedish translation:spetsad
Entered by: Rasmus Carlsson

20:14 Nov 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: spiked
A validation method for a medical analysis:

Five panel members were composed of HIV negative human plasma matrix spiked with recombinant HIV DNA.

The remaining members were spiked with an HIV positive specimen.
Rasmus Carlsson
Sweden
spetsad
Explanation:
Det finns säkert ett alldeles utmärkt medicinskt ord för detta, men talar man om exempelvis bål (som man dricker) kan den vara "spiked", alltså spetsad, med sprit. Och det verkar ju vara en salig cocktailblandning av beskrivningen att döma.
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
Visserligen är omskrivning med "tillsätta" en mycket bra lösning, men jag behövde variera mig och då passade "spetsad" bra. Det torde inte råda någon tvekan om betydelsen i detta sammanhang.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6spetsad
Roger Sjölander
5 +2tillsätta, tillsatsEKM


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
spetsad


Explanation:
Det finns säkert ett alldeles utmärkt medicinskt ord för detta, men talar man om exempelvis bål (som man dricker) kan den vara "spiked", alltså spetsad, med sprit. Och det verkar ju vara en salig cocktailblandning av beskrivningen att döma.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394
Grading comment
Visserligen är omskrivning med "tillsätta" en mycket bra lösning, men jag behövde variera mig och då passade "spetsad" bra. Det torde inte råda någon tvekan om betydelsen i detta sammanhang.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd: du hann först :o)
3 mins
  -> Trigger-happy, du vet.

agree  xxxMarianne
35 mins
  -> Tack

agree  Tornebohm
54 mins
  -> Tack

agree  JessicaC
2 hrs
  -> Tack

agree  Mattias Kar�n
13 hrs

agree  Inger Brandt
18 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
tillsätta, tillsats


Explanation:
...och omskrivning. På det sättet undviker du att texten bryts upp av ordet "spetsad" (som ger de flesta svenskar associationer till alkohol precis som Roger påpekar).

"med tillsats av", alltså.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Folke Nettelblad: Det är det jag själv använt nyligen i liknande texter.
6 hrs
  -> Tack så mycket! :-)

agree  cologne
11 hrs
  -> Tack så mycket!